لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۳۱

عبادی: فلوجه فتح شد، موصل را نیز بزودی تصرف خواهیم کرد


صدراعظم حیدر العبادی ناوقت دیروز در نزدیک یک شفاخانه شهر فلوجه در حالیکه بیرق عراق را دور گردنش پیچانده بود به تلویزیون العربیه گفت: " از تمام عراقی‌ها می‌خواهم در هر جاییکه هستند از خانه‌ها بیرون برآمده و تجلیل کنند."

حیدر العبادی صدراعظم عراق حین بازدید از فلوجه
حیدر العبادی صدراعظم عراق حین بازدید از فلوجه

عبادی افزود: "ما به زودی بیرق عراق را در شهر موصل هم بر خواهیم افراشت".

موصل دومین شهر بزرگ عراق و آخرین مرکز بزرگ داعش در آن کشور است که در چنگ این گروه باقی مانده است.

صدراعظم العبادی چند ساعت بعد از آن به فلوجه رسید که جنرال مسئول عملیات پنج هفته‌یی برای بازپس گیری فلوجه اعلان پیروزی کرد.

جنرال عبدالوهاب ال سعیدی به تلویزیون دولتی عراق گفت:

"ما در همین جا در ولسوالی مرکزی گولان اعلان کردیم که این محل توسط خدمات ضد تروریزم پاکسازی شده‌است و ما این خبر را تقدیم مردم عراق می‌کنیم که جنگ فلوجه پایان یافته است."

جنرال ال سعیدی گفت: حد اقل ۱۸۰۰ تندرو داعش در جریان عملیات فلوجه کشته شده‌اند که بخشی از عملیات وسیع تر قوای عراقی علیه داعش است که دو سال پیش بخش‌های زیادی از عراق را تحت کنترول خود در آورده بودند.

نیروهای عراقی در عملیات فلوجه از حمایت هوایی ایتلاف به رهبری امریکا و قوای زمینی شبه نظامیانی برخوردار بودند که اکثر آنها ملیشه‌های شیعه اند.

صدراعظم العبادی بیش از یک هفته قبل اعلان پیروزی علیه داعش در فلوجه را کرده بود ولی درگیری‌ها در داخل این شهر به شمول ولسوالی مرکزی گولان ادامه داشت. فلوجه از سال ۲۰۱۴ تا دیروز در دست داعش بود.

این گروه هنور هم بخش‌های قابل ملاحظۀ را در شمال و غرب عراق به شمول شهر موصل در دست دارد.

از آغاز عملیات برای بازپس گیری فلوجه در اواخر ماه می هزاران خانواده از این شهر فرار کردند که این موضوع حکومت عراق و موسسات کمک رسانی را با مشکل زیاد در برخورد با شماری زیادی از بیجا شده گان مواجه ساخت.

اداره مهاجرین ملل متحد گفته است، از آغاز عملیات فلوجه تا به حال ۸۵ هزار نفر از فلوجه و اطراف آن فرار کردند و در کمپ‌های بیجا شدگان جابجا شده اند و در وضعیت دشوار به سر می‌برند.

ملل متحد خواهان منابع بیشتر مالی برای کمک به این بیجا شدگان شده‌است.

XS
SM
MD
LG