لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۴۵

کوهستانی: شرکت آریانا می‌خواهد نوی کابلبانک را بخرد


به سلسله تلاش‌های خصوصی سازی کابل بانک شرکت "جه، اس، سی" آریانا یا جاینت ستاک آریانا حاضر شد تا پیشنهاداش مبنی بر خریداری کابل بانک جدید را رسماً به وزارت مالیه بسپارد.

محمد آقا کوهستانی رئیس عمومی خزاین وزارت مالیه گفت: این شرکت در چهار ماه توانست تا شرایط را مطالعه و آفر را به گونه رسمی به این وزارت ارسال کند.

آقای کوهستانی روز یکشنبه در کابل به خبرنگاران گفت، تمام مواد پیشنهادی کمپنی جه، اس، سی، آریانا توسط یک کمیسیون معتبر بررسی خواهد شد.

وی گفت:

"امروز آفر کمپنی بنام جه، اس، سی آریانا را تسلیم می‌شویم، برای مطالعه این آفر یک کمیته تخنیکی ایجاد می‌شود، اگر شرایط و معیارها را تکمیل کرده باشد، باز بلی به مرحلۀ می‌رویم که بنام قیمتدار مسمی است."

بر اساس معلومات آقای کوهستانی، اعلان خصوصی سازی نوی کابل بانک در ماه مارچ سال روان میلادی به نشر رسید.

به گفته وی در اعلان نشر شده آمده‌است که شرکت‌های علاقمند می‌توانند تا چهارماه شرایط را مطالعه و آفر های شان را به وزارت مالیه بسپارند.

آقای کوهستانی افزود که پس از نشر اعلان دو کمپنی به نام های مسلم کمرشل بانک پاکستان و جه، اس، سی آریانا در خریداری کابل بانک جدید از خود علاقمندی نشان دادند.

اما در آن‌ زمان وقتیکه مسلم کمرشل بانک پاکستان برای خریداری کابل بانک جدید ابراز علاقمندی کرد، برخی اعضای شورای ملی و نهادهای مدنی انتقاد کرده گفتند این معامله نباید با بانک پاکستانی صورت گیرد.

آنان گفتند که شماری از کارمندان دولت معاشات شان را از کابل بانک جدید اخذ می‌کنند و برای حفظ هویت آنان بهتر است تا نوی کابل بانک به یک شرکت افغانی داده شود.

کابل بانک جدید تحت کنترول دولت پس از آن به فعالیت آغاز کرد که کابل بانک قبلی در سال ۲۰۱۰ میلادی با بحران مالی مواجه شد.

بر اساس معلومات مقامات افغان در آنزمان بیشتر از ۹۰۰ میلیون دالر این بانک از سوی سهمداران بیرون ساخته شده بود.

عبدالله واحدیار آگاه مسایل اقتصادی از این اقدام حکومت استقبال کرده و بر دقت در نظارت پروسه خصوصی سازی کابل بانک جدید تأکید کرد.

وی گفت:

"اگر کابل بانک جدید خصوصی شود، یک اقدام بزرگ برای نگهداری حسابات پس انداز مردم خواهد بود، ترانزیشن های اشتباه در کابل بانک جدید سبب شد تا شماری افراد سرمایه های شان را بیرون کنند.
خصوصی سازی این بانک یک اقدام نیک است در صورتیکه وزارت مالیه بتواند این پروسه را خوب مدیریت و نظارت کند."

در این حال وزارت مالیه می‌گوید، خصوصی سازی کابل بانک مرحله اول و تخنیکی است، و در بخش دوم آنان برای قیمت اسناد کمپنی متذکره را بررسی خواهد کرد و پس از آن تصمیم نهایی را شورای وزیران اتخاذ خواهد کرد.

در حال حاضر پانزده بانک خصوص در افغانستان فعالیت دارند و قبل از این مسئولین دافغانستان بانک گفته اند که از این بانک ها به گونه کامل نظارت می‌کند و تلاش می‌شود تا قضیه کابل بانک دیگر تکرار نشود.

گزارش از تمیم اخگر

XS
SM
MD
LG