لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۰۸

صالح: ادارات کشفی در جلوگیری از حملۀ داعش در کوت غفلت کرده‌اند


شماری از اعضای ولسی جرگه، حمله گروهی شش صد عضو گروه داعش بر ولسوالی کوت ولایت ننگرهار و بیخبری استخبارات حکومت افغانستان را پرسش برانگیز می‌خوانند.

صالح محمد صالح عضو کمیسیون امنیت داخلی این جرگه در نشست عمومی روز دوشنبه ولسی جرگه با ابراز نگرانی در این مورد گفت: حکومت در جلوگیری از وقوع این حمله ناکام بوده‌است.

وی گفت:

"شما ظلم داعش بر باشنده‌های ولسوالی کوت را ببینید، آیا ارگان‌های کشفی حضور داشتند یا نه؟ که به قوم از رئیس امنیت ملی ۶۰۰ تن از داعشیان یکجا شده و در ولسوالی عملیات می‌کنند اما آنان جلو اش را گرفته نمی‌توانند."

در عین حال سید اکرم نماینده مردم ننگرهار در ولسی جرگه می‌گوید، با آنکه اخیراً نگرانی‌ها در مورد ولایت‌های سرحدی افزایش یافته اما حکومت در برابر آن تدابیر لازم را اتخاذ نکرده‌است.

وی افزود:

"ما همیشه صدا کرده ایم که ننگرهار یک ولایت سرحدی است، ۳.۵ میلیون نفوس دارد و یک ولایت مهم به تمام افغانستان است و ارگان‌های دولتی باید به تشکیل آن توجه خاص کند تا مردم ما از این گونه بدبختی نجات یابد."

این انتقادها در حالی مطرح می گردند که جنگجویان داعش شام روز پنجشنبه در یک حمله بی‌سابقه خانه‌های مربوط به اعضای خیزش مردمی را به آتش کشیده و شماری از افراد ملکی را کشته و زخمی ساخته اند.

اعضای شورای ملی به قول از ادارات امنیتی می‌گویند، در این جنگ حدود شش صد جنگجوی داعش که بیشتر آنان اعضای استخبارات پاکستان و جنگجویان خارجی بودند، اشتراک داشتند.

در این حال شورای امنیت ملی می‌گوید که نیروهای امنیتی و کشفی افغانستان در زمینه ریشه کن ساختن داعش کار می‌کنند و هیچ زمانی در این بخش سهل انگاری نکرده‌اند.

تواب غورزنگ سخنگوی این شورا روز دوشنبه به رادیو آزادی گفت، ادارات کشفی به وقت آن اقدام کرده و باز هم برای ثبات دایمی کار می‌کنند.

ادارات کشفی به وقت آن اقدام کرده و باز هم برای ثبات دایمی کار می‌کنند.
ادارات کشفی به وقت آن اقدام کرده و باز هم برای ثبات دایمی کار می‌کنند.

وی افزود:

"ارگان‌های امنیتی در مجموع چه کشفی اند چه دفاعی و چه امنیتی همه به موثریت عمل کرده‌اند، این جنگ و بعضی اوقات امکان تلفات نیز در آن موجود است اما باور نیروهای ما به موفقیت است و باورمند هستند تا این افراد را در کل از بین ببرند."

مقامات ولایت ننگرهار می‌گویند، نیروهای امنیتی افغان در عملیات علیه داعش تا کنون بیشتر از ۱۵۰ جنگجوی مخالف را کشته اند.

سال گذشته نیز جنگجویان داعش در برخی مناطق ولایت ننگرهار بشمول ولسوالی کوت حمله کرده بودند که در آن زمان این مناطق توسط خیزش‌های مردمی پاکسازی شد.

گزارش: تمیم اخگر

XS
SM
MD
LG