لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۳۸

ترکمنستان خواهان انتقال انرژی از راه افغانستان به آسیای جنوبیست


عطا محمد نور سرپرست ولایت بلخ می گوید که کشور ترکمنستان در تلاش است تا با استفاده از خاک افغانستان انرژی خود را به آسیایی جنوبی برساند.

آقای نور در جریان یک نشست خبری در مزارشریف به رسانه ها گفت: در دیداری که وی چاشت روز دوشنبه با رشید مرادوف معاون صدراعظم و وزیر خارجه ترکمنستان داشت، هر دو طرف روی مسایل امنیتی، مبارزه در برابر تروریزم و تطبیق پروژه های بزرگ اقتصادی به توافق رسیدند.

وی گفت که ترکمنستان با تطبیق پروژه های اقتصادی خود در این کشور میخواهد، انرژی خود را به آسیای جنوبی برساند.

آقای نور گفت:

"ترکمنستان بخاطر اینکه انرژی خود را به آسیایی جنوبی برساند، بسیار علاقه دارد که پایپ لاین خوده بگذراند. ترکمنستان بخاطر اینکه انرژی کافی دارد و این را به افغانستان، پاکستان و هند به فروش برساند پا بند است که این سرمایه گذاری را بکند."

عطا محمد نور همچنان خاطر نشان کرد که ترکمنستان می خواهد تا بزودی پروژه تاپی تکمیل شود و کار خط آهن از بندر آقنه تا به تاجکستان زودتر عملی گردد.

آقای نور افزود که حکومت افغانستان ضمن تعهد در قسمت تامین امنیت پروژه های تاپی و انتقال برق پنجصد کیلووات از ترکمنستان به پاکستان از جانب ترکمنستان خواسته است که پروژه خط آهن جدید را از مسیر ولسوالی کلدار ولایت بلخ به شهر ایوج تاجکستان وصل کند.

سرپرست ولایت بلخ در دیدار با رشید مرادوف وزیر خارجه ترکمنستان از وی خواهان بازگشایی بندر تجارتی کلفت نیز شده است.

وی در رابطه افزود:

"بندر کلفت از جانب ترکمنستان همه چیزی که نیاز است در آنجا آمده است. از طرف ما هم نمایندگی آستراس فعال است و تاسیسات وجود دارد. ما تلاش می کنیم سرک قیر شود و این بندر دو باره فعال شود."

آقای نور میگوید با عملی شدن پروژه های اقتصادی ترکمنستان ضمن اینکه سالانه سه ص میلیون دالر مالیات به خزانه دولت افغانستان سرازیر خواهد شد، این کشور به آب های بحری راه یافته و زمینه تجارت با خلیج فارس و کشور های اروپایی به آسانی مساعد می شود.

باید گفت که وزیر خارجه ترکمنستان برای یک سفر سه روزه عازم افغانستان شده بود که بعد از بازدید با مقامات دولتی ولایات فاریاب، جوزجان و بلخ به روز دوشنبه دوباره به کشور اش برگشت.

مجیب الرحمن حبیب زی

XS
SM
MD
LG