لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۲۸

عزیز: طالبان کابل را تصرف نمی‌توانند اما به جنگ ادامه می‌دهند


سرتاج عزیز مشاور امور خارجی صدراعظم پاکستان روز دوشنبه به خبرنگاران گفت که تلاش‌های صلح در افغانستان در حال حاضر متوقف شده است و از سرگرفتن آن به وقت و زمان نیاز دارد.

او افزود که طالبان نمی‌توانند کابل را تصرف کنند ولی به جنگ ادامه داده می‌توانند.

سرتاج عزیز به رسانه‌های پاکستانی گفته است که اگر طالبان در میدان نبرد دست بالایی داشته باشند به مذاکرات حاضر نخواهند شد ولی اگر شکست بخورند شاید به گفتگو آماده شوند.

در یک گزارش تلویزیون جیو از قول سرتاج عزیز گفته شد که آنها پالیسی عدم مداخله در افغانستان را دنبال می‌کنند و برای تقویت صلح در این کشور همکاری می‌کنند.

ولی او در عین حال گفته است که پاکستان طالبان را به مذاکرات مجبور ساخته نمی‌تواند و فقط در این زمینه می‌تواند همکاری کند.

سرتاج عزیز مشاور صدراعظم پاکستان گفته است که آنها زمانی بالای طالبان تاثیر داشتند ولی پس از عملیات ضرب غضب بسیاری طالبان به داخل افغانستان رفته اند و امکانات حربی آنها در داخل افغانستان است.

اما دواخان مینه پال معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان به رادیو آزادی گفت که فعالیت‌های رزمی طالبان در داخل خاک افغانستان سازماندهی نمی‌شود.

فعالیت‌های رزمی طالبان در داخل خاک افغانستان سازماندهی نمی‌شود.
فعالیت‌های رزمی طالبان در داخل خاک افغانستان سازماندهی نمی‌شود.

وی افزود:

" تاوقتیکه شورای کویته و پشاور در پاکستان باشد، ضرورت اقدام پاکستان علیه آنها دیده می‌شود. تعهداتی را که آنها در نشست‌های کمیسیون چهار جانبه کرده‌اند باید عملی کنند و باید عملاً علیه دهشت افگنان و تروریستان دست بکار شوند."

مقامات افغان این سخن سرتاج عزیز را نیز رد می‌کنند که می‌گوید طالبان به گفتگوی صلح حاضر نمی‌شوند چون آنها در میدان جنگ هنوز شکست نخورده‌اند.

دواخان مینه پال معاون سخنگوی ریاست جمهوری گفت: نیروهای امنیتی افغانستان طی عملیات شفق در مناطق مختلف تلفات سنگین به طالبان وارد کرده‌اند.

گروه چهار جانبه برای همآهنگی تلاش‌های صلح که متشکل از کشور‌های پاکستان، چین، امریکا و افغانستان می‌باشد فیصله کرده‌است که اگر طالبان به مذاکرات صلح حاضر نشوند این چهار کشور به شمول پاکستان علیه آنها دست به اقدام خواهند شد.

قابل یاد آوری است که مشاور صدراعظم پاکستان روی اقدامات سختگیرانه در امتداد سرحدات دو کشور نیز تأکید کرده گفته است که از این پس به کسانیکه اسناد قانونی رفتن به پاکستان نداشته باشند اجازۀ عبور از سرحد به داخل این کشور داده نخواهد شد.

XS
SM
MD
LG