لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۱۹

جنگ افغانستان، ویتنام اوباما


هفینگتن پُست

جنگ افغانستان، ویتنام اوباما عنوان مقالۀ است که در روزنامه هفینگتن پُست به نشر رسیده است.

به نوشته مقاله میراثی را که رئیس جمهور اوباما از خود بجا خواهد گذاشت به سبب این لکه دار شده است که وی در دو دور ریاست جمهوری اش در هفت جنگ در کشورهای جهان سوم به شمول جنگ پانزده سالۀ افغانستان دخیل بوده است.

مقاله به سخنرانی عمیق اوباما در هیروشیمای جاپان اشاره کرده است که وی در آن از وحشت جنگ هستوی سخن گفته بود، ولی به نوشته روزنامه این گیج کننده است که اوباما اخیراً دستور تمدید حضور نیروهای ناتو و امریکایی را برای پنج سال دیگر در افغانستان داد، مسئلۀ که با مخالفت وی با جنگ در تضاد است.

در مقاله آمده است که هیچ رئیس جمهور دیگر امریکا در عین زمان در هفت جنگ برای مدت طولانی دخیل نبوده است.

در جریان کمپاین انتخابات سال ۲۰۰۸ اکثر رای دهنده‌گان در امریکا فکر می‌کردند اوباما در تفاوت با جورج دبلیو بوش یک رئیس جمهور صلح خواهد بود.

به نوشته روزنامه اوباما گفته است، جنگ افغانستان جنگ بر حق است ولی نگفته است چرا؟؟

روزنامه در اشاره به جنگ پانزده ساله افغانستان می‌نویسد، این جنگ پانزده ساله طولانی ترین جنگ در تاریخ امریکاست و این کشور خسارات سنگین مالی و جانی را متحمل شده است، ۲۴۰۰ سربازش را در افغانستان از دست داده، ۳۰ هزار نیرویش زخمی شده اند و منابع پولی بیشتر از مارشال پلان را در افغانستان مصرف نموده است که برای بازسازی اروپا بعد از جنگ دوم جهانی داده بود.

با آنهم فقر و بیکاری در افغانستان بیداد می‌کند و کنترول طالبان در نقاط مختلف افغانستان وسعت یافته و ثبات وجود ندارد.

هفینگتن پوست در پایان این مطلب می‌نویسد ایالات متحده به حیث یک ابر قدرت در کشورهای جهان سوم هدایت کند نه جنگ، تعلیم انکشاف اقتصادی و مدنیت را تشویق نموده و پالیسی زنده‌گی کن و بگذار زنده‌گی کند را پیش گیرد، در غیر آن صورت جنگ‌های کشورهای جهان سوم تا ابد ادامه خواهند یافت.

تیلیگراف

روزنامه تیلیگراف نیز در شمارۀ اخیرش مطلبی را درمورد افغانستان به نشر رسانیده و در آن، به حملۀ اخیر داعش در ولسوالی کوت ننگرهار اشاره کرده و از کشته شدن ده‌ها عضو داعش، نیروی امنیتی و غیر نظامیان نوشته است.

به نوشته تیلیگراف این حملۀ تندروان داعش درست سه ماه بعد از آن صورت گرفت که رئیس جمهور افغانستان محمد اشرف غنی گفت، این گروه تندرو از افغانستان پاک شده است.

به نوشته روزنامه، اردوی امریکا تخمین کرده که هزار تا سه هزار جنگجوی داعش در افغانستان فعالیت دارند که علیه حکومت و طالبان می‌جنگند.

این گروه تاحدی زیاد متشکل از طالبان ناراضی افغان و پاکستانی، اسلامیست‌های ازبک و باشنده‌گان محلی است.

تیلیگراف از سلیم خان کندزی والی ننگرهار نقل کرده که می‌گوید، در این شکی نیست که داعش به هیچ کس احترام ندارد، آنها مردم را بدون در نظرداشت اینکه اطفال اند یا زنان می‌کشند، مدارس، مساجد و خانه ها را به آتش می‌کشند.

روزنامه می‌نویسد داعش همچنان دشمن سرسخت طالبان در افغانستان است و این گروه را متهم به نداشتن مهر اسلام می‌کند.

XS
SM
MD
LG