لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۲۸

وزیر خارجه ترکمنستان با والی فاریاب ملاقات کرد


رشید مرادوف وزیر خارجه ترکمنستان در جریان احوال پرسی با سید انور سادات والی فاریاب.
رشید مرادوف وزیر خارجه ترکمنستان در جریان احوال پرسی با سید انور سادات والی فاریاب.

رشید مرادوف وزیر خارجه ترکمنستان دیروز در رأس یک هیئت رسمی به افغانستان سفر کرد و در نخستین لحظات ورودش از دروازه مرزی بندر آقینه اندخوی، ضمن دیدار با هیئت افغانی تحت ریاست محمد شاکر کارگر وزیر مشاور رئیس جمهور غنی در امور کشور‌های آسیای میانه از روند کار مقدماتی دو پروژه بین‌المللی از جمله لین برق تاپی و خط آهن لاجورد دیدن نمود.

مرادوف در حاشیه این سفر با سید انور سادات والی فاریاب و مسئولان بخش ساختمانی ایستگاه خط آهن واقع بندر آقینه نیز صحبت نمود. هر چند آقای مرادوف از مصاحبه با رسانه‌ها خود داری کرد اما سید انور سادات والی فاریاب گفت که هیئت ترکمنی از چگونه گی سرعت و کیفیت کار این دو پروژه ابراز رضایت کرد.

آقای سادات اضافه نمود:

" کار ساختمانی ایستگاه خط آهن در جریان قرار دارد و به همین ترتیب کار سروی تمدید لین پروژه توتاب یا برق ۵۰۰ کیلووات از بندر آقینه تا ولایت‌های جوزجان و بلخ به پیش رفته است و به همین ترتیب مرحله سروی تا ولایت بغلان که محل ساخت یک سب استیشن است ادامه می‌یابد."

آقای سادات همچنان از همکاری‌های آن کشور در قسمت اعمار برخی از تأسیسات عام المنفعه در شهرک بندر آقینه مژده داده افزود:

" وزیر خارجه ترکمنستان از ساخت تأسیسات عامه در بندر تجاری آقینه وعده دادند. یعنی نظر به گفتۀ وزیر خارجه ترکمنستان، قرار است کشور دوست و همسایۀ خوب ما، ساختمان‌های استندرد یک باب مسجد، کلینیک و برخی تأسیسات دیگر کهنیاز‌های اولیه در این بندر می‌باشد را بسازد."

پیش از این نیز کشور ترکمنستان کار ساخت سه کیلومتر از خط آهن پروژه لاجورد را در داخل خاک افغانستان بر عهده گرفته بود که کار زیر ساخت آن تکمیل شده‌است.

والی فاریاب با اطمینان از تأمین بودن امنیت در مسیر پروژه‌های یاد شده اشاره نموده گفت که تمام آماده گی‌ها و تدابیر لازم برای آغاز کار این پروژه‌های زیربنایی روی دست گرفته شده‌است و قرار است تا یک ماه آینده مقام‌های کلیدی و نماینده‌های نزدیک به ده کشور خارجی برای آغاز کار خط آهن لاجورد به ولایت فاریاب سفر نموده و این پروژه را رسماً از بندر تجاری آقینه آغاز کنند.

با افتتاح خط آهن لاجورد، افغانستان از طريق تركمنستان، آذربايجان، قزاقستان، گرجستان و تركيه به اتحادیه اروپا و همچنان با جمهوری خلق چین وصل می‌گردد.

گزارش از: رحمت الله رها

XS
SM
MD
LG