لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۳۹

نگرانی حزب مردم پاکستان درمورد اختصاص بودجه برای مدرسه حقانیه


آصف علی زرداری رهبر حزب مردم پاکستان
آصف علی زرداری رهبر حزب مردم پاکستان

رئیس جمهور سابق و معاون حزب مردم (پپلز پارتی) پاکستان، در مورد کمک حکومت این کشور به مدرسه حقانیه تحت رهبری مولانا سمیع الحق در ایالت خیبر پشتونخوا، ابراز نگرانی کرده‌است.

حکومت ایالت خیبر پشتونخوا در بودجه سال ۲۰۱۶-۲۰۱۷ میلادی ۳۰۰ میلیون روپیه را برای مدرسه حقانیه یا دارالعلوم حقانیه در منطقه اکوره ختک این ایالت، اختصاص داده‌است .

آصف علی زرداری در یک بیانیۀ کمک به این مدرسه را به گونۀ حمایت و قانونیت بخشیدن به دهشت افگنی دانسته می‌گوید، این کمک امکان دارد مبارزه با تروریزم را تضعیف نماید.

اما حکومت ایالت خیبر پشتونخوا از این کمک حکومت دفاع کرده‌است.

عاطف خان وزیر معارف ایالت خیبر پشتونخوا می‌گوید، آنها می‌توانند با این کمک در آموزش استادان، اصلاحات در نصاب تعلیمی و شمولیت علوم معاصر مانند، کمپیوتر ساینس و مضامین خارجی در نصاب درسی این مدرسه، تغییرات به میان آورند تا متعلمان آن در کنار آموزش دینی، ساینس و علوم عصری را نیز فرا گیرند.

آقای زرداری در ادامه سخنان خود تأکید کرده گفت که چرا ایالت خیبر پشتونخوا در عوض کمک به مدرسه حقانیه این پول را برای پروژه‌های انکشافی و اجتماعی این ایالت به مصرف نمی‌رساند.

به گفته معاون حزب مردم پاکستان، مولانا سمیع الحق که سال‌هاست این مدرسه را رهبری می‌کند، در مذاکرات صلح حکومت و طالبان پاکستانی نماینده اعلان ناشده آنها بوده و او همین اکنون با طالبان پاکستانی و افغان همدردی دارد.

رئیس جمهور سابق پاکستان همچنان مدعی است که اکثریت رهبران طالبان از همین مدرسه فارغ شده‌اند. وی افزود، ملا محمد عمر، ملا اختر محمد منصور و جلال الدین حقانی رهبران طالبان افغان و شماری از رهبران طالبان پاکستانی سند فراغت این مدرسه را با خود دارند.

آگاهان امور به این باور اند که، مدرسه حقانیه و دیگر مدارس دینی مناطق قبایلی در اصل مراکز تولید دهشت افگنان، تروریستان و انتحار کنندگان به هدف انجام حملات نظامی در افغانستان و همچنان سایر کشور‌های همسایه پاکستان، به شمار می‌روند.

ادعا می‌شود که در این مدارس کودکان و نوجوانان از سوی مربیان ماهر به آموزش گرفته می‌شوند و سپس برای قتل و دهشت افگنی به دیگر کشورها صادر می‌گردند.

اما پاکستان این ادعا را رد می‌کند.

XS
SM
MD
LG