لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۱۵

سمندر: در ماه جاری ۲۲ مورد خشونت علیه خبرنگاران ثبت شده‌است


انجمن ژورنالستان آزاد افغانستان وضعیت خبرنگاران در این کشور را نگران کننده می‌داند و می‌گوید که تنها در ماه جون ۲۲ مورد خشونت علیه خبرنگاران به ثبت رسیده‌است.

رحیم الله سمندر رئیس این انجمن روز سه شنبه طی نشستی در کابل گفت که از این میان هفت مورد آن در کابل رخ داده که در آن خبرنگاران لت و کوب شده یا هم با برخی تهدیدات مواجه شده‌اند.

رحیم الله سمندر رئیس انجمن ژورنالستان آزاد افغانستان
رحیم الله سمندر رئیس انجمن ژورنالستان آزاد افغانستان

وی گفت:

"در ماه ششم بیشترین خشونت علیه خبرنگاران صورت گرفته است بیش از ۱۵مورد در ولایات بدرفتاری، خشونت، لت و کوب توقیف و موارد سانسور همچنان تهدید به مرگ تهدید به ترک وظیفه نزد انجمن و پریس کلب"

این در حالیست که به اساس معلومات اتحادیه‌های ژورنالستان افغانستان، قبل از این خشونت علیه خبرنگاران در هر ماه از هشت مورد بیشتر نبوده‌است.

قبل از این "نی" یا دفتر حمایت از رسانه‌های آزاد افغانستان نیز از افزایش خشونت‌ها علیه خبرنگارن ابراز نگرانی کرده گفته است که از آغاز سال جاری میلادی تا ماه می ۵۰ مورد خشونت را به ثبت رسانیده‌است.

در این نشست عزیز احمد تسل مسئول کابل پریس کلب گفت که اکثر خشونت علیه خبرنگاران از سوی برخی ارگان‌های امنیتی و مقامات محلی صورت گرفته است.

از سوی هم صدیق صدیقی سخنگوی وزارت داخله افغانستان با آنکه احتمال خشونت علیه خبرنگاران از سوی ارگان‌های امنیتی را رد نمی‌کند اما می‌گوید که این موضوع با جدیت تعقیب خواهد شد.

صدیق صدیقی سخنگوی وزارت داخله افغانستان
صدیق صدیقی سخنگوی وزارت داخله افغانستان

وی گفت:

"نیروهای امنیتی در هر جایکه قرار دارند به ژورنالستان احترام می‌کنند و اما شرایط در افغانستان بعضاً قسمی می‌شود که خشونت به وجود میاید و اگر چنین حادثات به میان میاید این تعهد نیز وجود دارد که این مسایل با نهاد‌های مدافع ژورنالستان بررسی شود."

از سوی هم برخی از کارشناسان بخش رسانه‌یی می‌گویند که کارهای غیر مسلکی برخی خبرنگاران، برخورد تعصب آمیز و برخی موارد دیگر خود زمینه را برای خشونت‌ها علیه آنان فراهم ساخته است.

حکمت الله صدیقی یکی از آنان در صحبت با رادیو آزادی گفت که حکومت باید قضایایی خشونت علیه خبرنگاران را به اسرع وقت بررسی کرده تا زمنیه برای خشونت علیه آنان فراهم نشود.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG