لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۸

وزارت معارف افغانستان ۹ تفاهمنامۀ حمایت و همکاری را امضاء کرد


اسدالله حنیف بلخی وزیر معارف افغانستان
اسدالله حنیف بلخی وزیر معارف افغانستان

وزارت معارف افغانستان تفاهمنامه‌های حمایت و همکاری با معارف را با ۹ مؤسسه مختلف در کابل امضاء کرد.

این وزارت به هدف ارتقای ظرفیت معارف و متعلمین در مناطق ناامن تفاهمنامه‌های را به ارزش نزدیک به هشت میلیون دالر با شماری از مؤسسات غیر دولتی به امضاء رساند.

اسدالله حنیف بلخی وزیر معارف روز سه شنبه هنگام امضای این تفاهمنامه‌ها در کابل با اشاره به اینکه بودجۀ این برنامه‌ها از سوی مؤسسات خارجی فراهم شده و به مصرف خواهد رسید گفت، این مؤسسات در اعمار ده‎ها صنوف درسی، ایجاد مراکز سواد آموزی و ارتقای ظرفیت هزاران معلم و ده‎ها هزار متعلم در اکثر ولایت‎ها با وزارت معارف همکاری خواهد کرد.

آقای بلخی می‎گوید که از تطبیق این پروژه‎ها بگونه جدی از سوی وزارت معارف نظارت خواهد شد.

بلخی: بودجۀ این برنامه‌ها از سوی مؤسسات خارجی فراهم شده و به مصرف خواهد رسید.
بلخی: بودجۀ این برنامه‌ها از سوی مؤسسات خارجی فراهم شده و به مصرف خواهد رسید.

وی می‎افزاید:

"هفت میلیون و هفت صد و سی و یک هزار دالر است که این‎ها خودشان با دونرها، سفارت‎ها و مؤسسات بین‎المللی که افغانستان را کمک می‎کنند تماس می‎گیرند نه وزارت معارف و پس از رجعت به وزارت معارف امضای تفاهمنامه موافقه وزارت معارف خواهد بود."

اسدالله حنیف بلخی وزیر معارف از همکاری‎های قبلی این مؤسسات غیر دولتی در بخش‎های مختلف با معارف افغانستان ستایش کرده گفت، پس از این مؤسسات بدون موافقه با وزارت معارف پروژه‎ها را تطبیق کرده نمی‎توانند.

آقای بلخی می‎گوید، بعد از این اولویت‎های معارف ولایات در تطبیق پروژه‎ها از سوی مؤسسات در نظر گرفته خواهد شد.

پیش از این گزارش‎های زیادی در مورد فساد در معارف و موجودیت ده‎ها مکاتب و هزاران متعلم خیالی به نشر رسیده‎است، اما وزیر معارف می‎گوید که سروی همه جانبه در تمامی ولایت‎ها آغاز گردیده و تا اواخر ماه اسد گزارش آن به نشر خواهد رسید.

در این حال آگاهان امور ضمن استقبال از امضای این تفاهمنامه‎ها می‎گویند که حمایت مؤسسات از معارف امیدواری به آیندۀ خوب افغانستان است.

عزت‌الله بری یک تن از این آگاهان در صحبت با رادیو آزادی با ابراز این مطلب بر آوردن اصلاحات در وزارت معارف نیز تأکید کرد.

آقای بری می‌گوید:

"معارف افغانستان به تنهایی نمی‌تواند که این بار سنگین را حمل کند، داشتن تفاهمنامه‌ها با مؤسسات غیر دولتی یک نیاز است و داشتن پشتیبانی و حامی به وزارت معارف یک امیدواری است و باید که در سکتور معارف اصلاحات به میان آید."

تلاش‎های زیادی برای توانمند شدن معارف افغانستان صورت گرفته‌است.
تلاش‎های زیادی برای توانمند شدن معارف افغانستان صورت گرفته‌است.

اخیراً تلاش‎های زیادی برای توانمند شدن معارف در این کشور صورت گرفت و میلیون‎ها دالر در این بخش سرمایه گذاری شده‎است.

اما وزارت معارف می‎پذیرد که هنوز هم شماری معلمین مسلکی در مکاتب پایتخت و سایر ولایات اندک است و برای حل این مشکل و چالش‎های دیگر تلاش‎ها جریان دارد.

گزارش: تمیم اخگر

XS
SM
MD
LG