لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۴۵

تاجکستان روز "مصالحۀ ملی" را بدون شرکای مصالحه تجلیل کرد


بیست و هفتم جون در تاریخ حدود بیست و پنج سالۀ تاجکستان به حیث یک کشور مستقل یک روز بزرگ به شمار می‌آید و از آن همه ساله به حیث روز "مصالحۀ ملی" تجلیل می‌شود.

در همین روز در سال ۱۹۹۷ میلادی امام علی رحمان رئیس جمهور تاجکستان که در آن زمان صرف به نام امام علی یاد می‎شد در شهر مسکو، توافقنامۀ صلح را با عبدالله نوری از اتحاد مخالفان تاجکستان امضا کرد.

این توافقنامه صلح به جنگ پنج‌ساله در آن کشور که در نتیجۀ آن حدود ۱۰۰ هزار تن کشته شدند، نقطۀ پایان گذاشت.

در مرکز توافقنامۀ صلح با مخالفان، حزب نهضت اسلامی تاجکستان قرار داشت و امضای توافقنامه یک آغاز خوب برای دورنمای عصر صلح در این کشور محسوب می‌شد و فقط سه روز بعد از امضای این توافقنامه امام علی رحمان رئیس جمهور تاجکستان برای ادای مراسم حج عمره به عربستان سعودی رفت.

فقط سه روز بعد از امضای این توافقنامه امام علی رحمان برای ادای مراسم حج عمره به عربستان سعودی رفت.
فقط سه روز بعد از امضای این توافقنامه امام علی رحمان برای ادای مراسم حج عمره به عربستان سعودی رفت.

به نوشتۀ مرکز خبری رادیو آزادی، اما امسال از روز مصالحۀ ملی در تاجکستان صرف کسانی تجلیل کردند که در جریان جنگ‌های داخلی در تاجکستان در کنار حکومت این کشور قرار داشتند و حزب نهضت اسلامی تاجکستان که شریک صلح حکومت تاجکستان بود، یکبار دیگر غیر قانونی اعلان شده‌است، حزبی که حدود کمتر از یک سال قبل، رسماً راجستر شده بود.

بر اساس گزارش بخش تاجکی رادیو آزادی اخیراً یک مرد ۳۵ ساله به اتهام تبلیغ افکار حزب نهضت اسلامی تاجکستان دستگیر و به پنج‎سال حبس محکوم شد.

حزب نهضت اسلامی تاجکستان در جریان ۱۸ سال از جملۀ ۱۹ سال دوران صلح در تاجکستان در حکومت این کشور شامل بود و بر اساس توافقنامۀ صلح ۳۰ درصد سهم را در حکومت عمدتاً در سطح دهات این کشور داشت.

مرد ۳۵ ساله به اتهام تبلیغ افکار حزب نهضت اسلامی تاجکستان دستگیر شد.
مرد ۳۵ ساله به اتهام تبلیغ افکار حزب نهضت اسلامی تاجکستان دستگیر شد.

در ماه مارچ سال ۲۰۱۵ میلادی حزب نهضت اسلامی تاجکستان آخرین دو کرسی‎اش را در پارلمان تاجکستان از دست داد.

به نوشتۀ مرکز خبری رادیو آزادی، در جریان ۱۸ سال حزب نهضت اسلامی تاجکستان بارها تعهدش را به توافقنامۀ صلح ثابت نمود. اما با گذشت زمان سرکوب این حزب آغاز شد، اعضای آن مورد لت و کوب قرار گرفته و تعدادی هم کشته و یا دستگیر شدند.

تاجکستان یک کشور فقیر آسیای میانه به شمار می‌آید و حدود ۲۵ در صد اتباع آن در خارج از این کشور عمدتاً در روسیه کار می‎کنند. امسال درحالیکه امام علی رحمان رئیس جمهور تاجکستان در روز رخصتی در فقیر ترین منطقۀ این کشور، در بدخشان کوهی (گورنو بدخشان) بود، مقامات تاجکستان روز "مصالحۀ ملی" این کشور را برای نخستین بار بدون اشتراک شرکای مصالحۀ شان تجلیل کردند.

XS
SM
MD
LG