لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۳۶

واکنش مقام‌های ارشد افغان در مورد حمله انتحاری در ترکیه


مقام‌های ارشد افغان حملات انتحاری در ترکیه را محکوم نموده و یکبار دیگر روی مبارزه مشترک علیه تروریزم تأکید کردند.

رئیس جمهور و رئیس اجرائیه افغانستان می‎گویند، نیاز است تا همکاری‎های مؤثر و حمایت قاطع به سطح منطقه و جهان به هدف مبارزه با تروریزم جلب گردد.

رئیس جمهور محمد اشرف غنی تروریزم را تهدید بزرگ برای امنیت کشورهای منطقه و جهان دانسته و یکبار دیگر بر مبارزه مشترک همه کشورهای جهان علیه این پدیده تأکید ورزیده‎است.

در خبرنامه ارگ ریاست جمهوری که به روز چهارشنبه نشر گردیده، به نقل از رئیس جمهور غنی آمده که افغان‎ها بیشتر از همه درد و رنج مردم ترکیه را درک می‎کنند، زیرا به گفته وی آنان از سال‎ها بدینسو قربانی حملات تروریستی اند.

در حملات انتحاری شب چهارشنبه در میدان هوایی اتاترک در استانبول حد اقل ۳۶ تن کشته و ۱۴۷ تن دیگر زخمی شدند.

مقام‎های ترکی گفته‎اند که سه حمله کننده با تاکسی به میدان هوایی آمده و در، در ورودی خود را منفجر ساخته‎اند و گفته شده که یکی از حمله کننده‎ها قبل از انفجار با ماشیندار بسوی مسافرین تیراندازی کرده‎است.

بن علی یلدریم صدراعظم ترکیه گفته‎است، گمان می‎رود این حملات از سوی گروه داعش انجام شده باشد.

این درحالیست که در چند ماه گذشته ترکیه چندین بار آماج حملات انتحاری و انفجاری قرار گرفته‎است.

۲۰ روز پیش از این، در نتیجه حملات انتحاری و انفجاری در سرحد بین ترکیه و سوریه و حملۀ در استانبول شانزده تن کشته و ده‌ها تن دیگر زخمی شدند.

اما نه تنها ترکیه هدف حملات تروریستی قرار گرفته بلکه سایر کشورهای جهان نیز در این اواخر از این چنین حملات مصون نبوده‌اند.

عمر متین در یک کلب شبانه همجنسگرایان در امریکا حدود پنجاه تن را کشت.
عمر متین در یک کلب شبانه همجنسگرایان در امریکا حدود پنجاه تن را کشت.

نزدیک به ۲۰ روز قبل شخصی بنام عمر متین که وابستگی‎اش را با گروه دولت اسلامی اعلام کرده بود حدود پنجاه تن را در یک کلب شبانه همجنسگرایان در ایالت فلوریدای امریکا کشت و پنجاه تن دیگر را زخمی ساخت.

سه ماه قبل، در نتیجه حملات تندروان مسلح در بلجیم ۳۲ تن کشته شدند و هشت ماه پیش ۱۳۰ تن در حملات مشابه در فرانسه جان باختند و ده‎ها تن دیگر در این رویداد ها زخمی شدند.

در بلجیم ۳۲ تن کشته شدند.
در بلجیم ۳۲ تن کشته شدند.

درعین‎حال رئیس اجرائیه افغانستان می‎گوید تروریزم و افراطیت نه تنها افغانستان یا چند کشور دیگر را متضرر ساخته، بلکه همۀ جهان را با مشکلات مواجه ساخته‎است.

در اعلامیۀ ریاست اجرائیه آمده‎ که عبدالله عبدالله تأکید نموده تا همه باید به سطح بین‎المللی بر ضد تروریزم مبارزه سریع و مؤثر انجام دهند.

آقای عبدالله گفته که افغان‎ها بحیث قربانیان اصلی تندروی و تروریزم با مردم ترکیه همدردی دارند و در غم آنان شریک اند.

همچنان محمد حنیف اتمر مشاور امنیت ملی افغانستان گفته که حکومت و مردم این کشور بدین باور اند که تروریزم برای تمام بشریت تهدید بزرگ است و استفاده سیاسی از آن را مردود می‎شمارند.

در عین‎حال شماری از آگاهان مسایل سیاسی و منطقه‎یی افغان می‎گویند که کشورهای جهان باید به صدای مبارزه با تروریزم از سوی رهبران افغان گوش داده و در این راستا همکاری صادقانه کنند.

محمد حکیم تورسن یکی از این آگاهان در صحبت با رادیو آزادی گفت افغان‎ها بیشترین قربانی‎ها را بخاطر تروریزم پرداخته اند و در خط اول مبارزه با آن قرار دارند.

آقای تورسن می‌گوید:

"دولتمردان افغان همواره گفته‌اند که ریشه‌های تروریزم در داخل افغانستان نیست، بناً بازهم تقاضا می‌کنم که همه جهانیان به صدای رئیس جمهور، رهبران و مردم افغانستان لبیک بگویند، زیرا افغانستان بیشترین رنج تروریزم را می‌برند، شاهد هستیم که همه روزه افراد ملکی بی‌گناه به شمول اطفال و زنان شهید می‌شوند."

آقای تورسن همچنان گفت باید مراکز تروریزم در سایر کشورها نابود و بر تمویل کننده‌گان آنان فشار آورده شود.

وی گفت نیاز است تا رهبران حکومت افغانستان در نشست وارسا که تا چند روز آینده برگزار می‌گردد، از جامعه بین‌المللی تقاضا کنند تا فشارها را برای مبارزه با تروریزم بیشتر بسازد.

گزارش: سحر لیوال

XS
SM
MD
LG