لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۲۵

حملهء انتحاری در میدان‌ هوایی استانبول، نشانهء "داعش" را دارد


محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان در یک اعلامیۀ که روز چهارشنبه نشر شد، حملۀ انتحاری اخیر در میدان هوایی استانبول را به شدت نکوهش کرده، تروریزم را یک تهدید جدی برای همۀ منطقه و امنیت جهان خوانده‌است.

در این اعلامیه رئیس جمهور غنی روی مبارزه مشترک جامعۀ جهانی بر ضد تروریزم تأکید کرده‎است.

میدان هوایی استانبول که یکی از مزدحم ترین میدان‎های هوایی اروپا به شمار می‎آید، بعد از حملۀ انتحاری اخیر که در اثر آن حداقل ۳۶ تن کشته و حدود ۱۵۰ تن زخمی شدند. اینک دوباره بطور کامل بروی پرواز ها باز شده‎است.

بکر بزگ (Bekir Bozag) وزیر عدلیۀ ترکیه گفته‌است، نشانه‌های از یک انفجار در نزدیک متروی میدان هوایی نیز به مشاهده می‌رسد.

با در نظرداشت شباهت‌های موجود بین حملۀ اخیر در میدان هوایی ترکیه با حملۀ که در ماه مارچ سال جاری میلادی در میدان هوایی بروکسل صورت گرفت، بن علی یلدرم صدراعظم ترکیه گفته‌است، شواهد مقدماتی نشان می‌دهد که این حمله را شورشیان گروه دولت اسلامی (Binali Yildirim) انجام داده‌اند.

یلدرم: دریافت‌های مقدماتی به داعش اشاره می‌کند.
یلدرم: دریافت‌های مقدماتی به داعش اشاره می‌کند.

بن علی یلدرم روز چهارشنبه در صحبت با خبرنگاران در میدان هوایی اتاترک در استانبول گفت:

"دریافت‌های نیروهای امنیتی ما نشان می‌دهد که این حمله توسط داعش صورت گرفته‌است، ولی با وصف آنکه دریافت‌های مقدماتی به داعش اشاره می‌کند، تحقیقات ادامه دارد. میدان هوایی از ساعت ۲:۲۲ دقیقه به وقت محلی بروی ترافیک باز شد و تردد ترافیکی حالت عادی را به خود گرفته‎است."

حملۀ انتحاری بر میدان هوایی استانبول وا کنش‌های رهبران جهان و سازمان‌های بین‌المللی را باعث شده‌است.

ینس ستولتنبرگ سرمنشی پیمان ناتو این حمله را وحشیانه خوانده، آن را نکوهش کرده‌است.

ینس ستولتنبرگ در یک اعلامیه گفته‌است که تروریزم هیچ توجیه ندارد و در این اندوه، اعضای پیمان ناتو با ترکیه شریک اند.

بانکی مون سرمنشی سازمان ملل متحد نیز حمله بر میدان هوایی اتاترک را نکوهش کرده، خواستار شناسایی و به عدالت کشانیدن مسئولان آن شده‌است.

فرحان حق معاون این سازمان گفته‌است که ملل متحد با ترکیه در یک صف ایستاده‌است و میدان هوایی استانبول بروی پروازها باز خواهد بود.

شرکت هوایی "ترکش ایرلاین" پرواز هایش را روز چهار شنبه دوباره از میدان هوایی استانبول آغاز کرد و از مسافران خواسته‌است تا با درنظرداشت معلومات سفر شان عمل کنند.

XS
SM
MD
LG