لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۲۲

ولسی جرگه: کار ایجاد تأسیسات در امتداد خط دیورند جریان دارد


ولسی جرگه افغانستان می‌گوید نیروهای پاکستانی در حال ایجاد تأسیسات در امتداد خط دیورند هستند و رئیس جمهور باید بر بنیاد قانون اساسی از تمامیت ارضی کشور دفاع کند.

دیورند خط فرضی که به گفته اعضای ولسی جرگه پاکستان سال‎ها برای به رسمیت شناختن آن از سوی افغانستان، اقتصاد این کشور را ضربه زده، این کشور را ویرانه ساخت و از افغان‎ها با اعمال هراس افگنانه قربانی گرفته‎است.

شماری از اعضای این جرگه در نشست عمومی روز چهارشنبه همچنان تأکید کرند که میان افغانستان و پاکستان در پیوند به خط دیورند سند حقوقی وجود ندارد و مردمان آنسوی دیورند افغان هستند.

عبدالرؤف ابراهیمی رئیس ولسی جرگه در نشست عمومی این جرگه تأکید کرد که حکومت افغانستان باید بر بنیاد قانون اساسی از تمامیت ارضی این کشور دفاع کند.

ابراهیمی: ایجاد تأسیسات در نقطه صفری خط دیورند ادامه دارد.
ابراهیمی: ایجاد تأسیسات در نقطه صفری خط دیورند ادامه دارد.

آقای ابراهیمی می‌گوید:

"پاکستان به ایجاد تأسیسات در نقطه صفری خط دیورند ادامه داده بناً، برابر با قانون اساسی کشور دفاع از تمامیت ارضی و حاکمیت ملی افغانستان، از وظایف اصلی حکومت است. حکومت باید با این موضوع با مسئولیت برخورد کند. ما در این باره اعلامیه نیز داریم که در کنار حکومت خود ایستاده‎ایم."

خط فرضی دیورند در زمان حکمرانی امیر عبدالرحمان خان، پس از امضای معاهده‌ با هند زیر استعمار بریتانیا مشخص شد.

اما پس از به وجود آمدن پاکستان، حکومت افغانستان در آن وقت، این خط را به رسمیت نشناخت و تا کنون بر سر به رسمیت شناختن آن، میان کابل و اسلام آباد اختلاف و جنجال وجود دارد.

با این همه شماری از نماینده‎گان مردم در ولسی جرگه می‎گویند سند حقوقی میان افغانستان و پاکستان برای به رسمیت شناختن خط دیورند وجود ندارد.

اصولی: کدام سند حقوقی برای ثابت ساختن بخشی زیر نام خط دیورند وجود ندارد.
اصولی: کدام سند حقوقی برای ثابت ساختن بخشی زیر نام خط دیورند وجود ندارد.

کمال ناصر اصولی یکی از این نماینده‎گان در مورد می‎گوید:

"میان انگلیس‎ها و حکومت افغانستان وقت تنها یک موضوع مطرح شده‎است آن هم اینکه، «ساحه زیر تأثیر انگلیس‎ها و حکومت افغانستان!» بناً سرحد روشن شد، ساحه که زیر تأثیر انگلیس‎ها بود، یعنی زیر تأثیر حکومت افغانستان است، اما اینکه یک بخشی زیر نام خط دیورند مشخص شده باشد، کدام سند حقوقی وجود ندارد و سرحد ما تا اتک و اباسین ادامه دارد."

تنش‎ها در امتداد خط دیورند میان افغانستان و پاکستان دو هفته پیش پس از آن اوج گرفت که ایجاد تأسیسات از سوی نظامیان پاکستانی در نقطه صفری درتورخم و تلاش نظامیان افغان برای جلوگیری از ایجاد آن، منتج به درگیری و تلفات به هر دو طرف شد.

پس از این درگیری‎ها، معینان وزارت‎ خارجه افغانستان و پاکستان تصمیم به ایجاد یک میکانیزم سیاسی و تخنیکی گرفتند، میکانیزمی که رئیس جمهور غنی در دیدار با همتای پاکستانی‎اش در حاشیۀ نشست شانگهای، روی آن به توافق رسیده‌است.

اما آیا حکومت افغانستان این خط را به رسمیت خواهد شناخت؟

مستغنی: تصمیم در مورد خط دیورند به مردمان دو طرف خط ارتباط دارد.
مستغنی: تصمیم در مورد خط دیورند به مردمان دو طرف خط ارتباط دارد.

شکیب مستغنی سخنگوی وزارت خارجه افغانستان در صحبت با رادیو آزادی می‌گوید:

"اتخاذ تصمیم در باره خط دیورند کار حکومت‌ها نیست، این مردمان هر دو طرف خط دیورند هستند که در باره این خط تصمیم خواهند گرفت. تا زمانیکه امنیت در افغانستان برقرار نشده باشد خط دیورند قابل بحث نیست."

با آنکه شماری از نماینده‌گان مردم در ولسی جرگه به روشن شدن موضع افغانستان در برابر پاکستان تأکید می‎کنند و می‎گویند که باشنده‎گان دو طرف خط دیورند افغان‎ها هستند.

اما شکیب مستغنی سخنگوی وزارت خارجه افغانستان می‎گوید صلاحیت تصمیم در باره خط فرضی دیورند را حکومت دو کشور نه، بلکه مردم دو طرف خط دیورند دارند.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG