لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۲۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۰۵

"USAID" برای ۹ صد زن و دختر افغان زمینه سکالرشیب را فراهم می‌کند


اداره انکشافی ایالات متحده امریکا یا «USAID» می‎خواهد برای ۹ صد زن افغان زمینه سکالرشیب تحصیلات عالی را فراهم کند.

سفارت امریکا در کابل با تأکید بر اینکه برای ۹ صد زن و دختر افغان از سوی اداره انکشافی ایالات متحده امریکا بر اساس پروسه کانکور، سکالرشیب‎ها داده می‎شود می‎گوید، این سکالرشیب‎ها در چوکات پروگرام پروموت به ارزش ۱۵ میلیون دالر در نظر گرفته شده‎است.

به گفته مقام‎های این سفارت، از میان این ۹ صد زن و دختر، ۷۲۰ تن آنان به سطح لیسانس در پوهنتون‎های خصوصی افغانستان و ۱۸۰ تن دیگر شان به سطح ماستری در خارج از کشور به ویژه هند، تحصیل خواهند کرد.

میشل رینور شارژدافیر سفارت امریکا در کابل به روز چهار شنبه در مراسم اعلان این سکالرشیب‎ها گفت که هدف از این اقدام‎شان قوت بخشیدن به زنان افغان‎ است.

«یو، اس، آی، دی» آماده شده‎است که بیشتر بالای پیشرفت زنان افغان تحصیل کرده‎، تمرکز دارد. جنبۀ تزئینی دارد - آرشیف
«یو، اس، آی، دی» آماده شده‎است که بیشتر بالای پیشرفت زنان افغان تحصیل کرده‎، تمرکز دارد. جنبۀ تزئینی دارد - آرشیف

آقای رینور می‌گوید:

"پروگرام سکالرشیب‌ها را که ما امروز افتتاح می‌کنیم بر اساس پروگرام‌های قبلی و فعلی «یو، اس، آی، دی» آماده شده‎است که بیشتر بالای پیشرفت زنان افغان به ویژه آنانیکه تحصیل کرده‎اند، تمرکز دارد.

آقای رینور گفت که این روند از سوی اشیا فوندیشن در تمام ولایات افغانستان عملی می‎شود.

به گفته وی، اکنون از میان محصلین افغان که در پوهنتون‎ها و مؤسسات تحصیلات عالی افغانستان تحصیل می‎کنند، حدود ۲۵ درصد آن را دختران تشکیل می‎دهد.

در همین‎حال، عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه کشور که در مراسم اهدای سکالرشیب‎ها شرکت کرده بود گفت که سرمایه گزاری در بخش تحصیلات عالی برای آینده افغانستان با اهمیت است.

عبدالله: سرمایه گزاری در بخش تحصیلات عالی برای آینده افغانستان با اهمیت است.
عبدالله: سرمایه گزاری در بخش تحصیلات عالی برای آینده افغانستان با اهمیت است.

آقای عبدالله می‌گوید:

"سرمایه گزاری بالای تحصیلات عالی، سرمایه گزاری بالای صلح، کامیابی، پیشرفت و یک زندگی مرفه است."

پروموت یکی از پروژه‌های اداره انکشافی ایالات متحده امریکا به ارزش ۲۱۶ میلیون دالر است که برای پیشرفت ۷۵ هزار زن و دختر افغان در بخش‎های رهبری، اقتصادی و اجتماعی اختصاص یافته‎است.

این پروگرام برای ۵ سال از سوی اداره انکشافی ایالات متحده امریکا عملی می‎شود.

در همین‎حال فتانه گیلانی یکی از فعالان زن می‎گوید، کمک‎های که با زنان افغان صورت می‎گیرد باید نمایشی و پروژه‎یی نباشد و اگر از این کمک‎ها نظارت دقیق صورت نگیرد، نتایج و دستاوردی چشم‎گیر در پی نخواهد داشت.

XS
SM
MD
LG