لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۵

جرأت: کارت های پناهجویان در پاکستان باید تا ۲۰۱۷ تمدید می‌شد


حکومت افغانستان می‌گوید: بر اساس توافقنامه با پاکستان، کارت های اقامت مهاجرین افغان در آنکشور باید تا پایان سال ۲۰۱۷ میلادی تمدید شود.

وزارت مهاجرین و عودت کننده‌گان افغانستان می‌خواهد با تلاش ها از هر مجرای ممکن، جلو خروج اجباری پناهجویان دارای اسناد را از پاکستان بگیرد.

حکومت پاکستان دیروز سند اقامت پناهجویان افغان در آنکشور را برای شش ماه دیگر تمدید کرد و یعنی اسناد آنها در حال حاضر تا پایان سال ۲۰۱۶ میلادی اعتبار دارد.

بر اساس تفاهمنامۀ که حکومت پاکستان با افغانستان امضا کرده، کارت های پناهجویان افغان در آنکشور باید تا پایان سال ۲۰۱۷ میلادی تمدید می‌شد.

اما به باور مقام های افغان، در نتیجه افزایش تنش ها در روابط دو کشور، پاکستان تصمیم گرفته که پناهجویان افغان را بیشتر فشار دهد.

اسلام الدین جرأت سخنگوی وزارت مهاجرین افغانستان به رادیو آزادی گفت: در سندی که پاکستان امضا کرده، این نکته واضح شده که افغان های دارای اسناد می‌توانند تا پایان سال۲۰۱۷ در آنکشور باشند اما حکومت مرکزی پاکستان این سند را تصویب نکرد و به اجرا نگذاشت:

جرأت: یک وزیر پاکستانی یک سند را درمورد مهاجرین افغان با ما به امضا رساند.
جرأت: یک وزیر پاکستانی یک سند را درمورد مهاجرین افغان با ما به امضا رساند.

"موقف دولت افغانستان همین است که در حال حاضر هم از راه های دپلوماتیک و همچنان از راه های قانونی تلاش می‌کنیم که پاکستان حداقل بتواند مکلفیت‌های بین المللی خود را در برابر قوانین بین المللی ادا کند. و با استفاده از آن می‌خواهیم تا حضور آنها را حداقل تا پایان سال ۲۰۱۷ تمدید کنیم."

پاکستان روز چهارشنبه، در حالیکه از ضرب الاجل تعیین کرده اش برای پناهجویان افغان در آنکشور یک روز مانده بود، کارت های اقامت این پناهجویان را تمدید کرد.

در حال حاضر یک و نیم میلیون افغان دارای اسناد و حدود یک میلیون دیگر، بدون اسناد در پاکستان زنده‌گی می‌کنند.

عمران زیب خان مسئول عمومی پناهجویان افغان در پاکستان می‌گوید: با آنکه صدراعظم نواز شریف حضور افغان های دارای اسناد را در کشورش تمدید کرده، باز هم بدون حمایت افغانستان و جامعه بین المللی، بازگشت افغان ها به کشور شان دشوار است.

در حال حاضر سازمان ملل متحد برای هر افغان که از پاکستان دوباره به کشورش باز گردد، چهارصد دالر امریکایی می‌پردازد، یعنی این کمک را نسبت به گذشته دو چند افزایش داده است.

انتظار می‌رود در نزدهم ماه جولای یک نشست سه جانبه میان افغانستان، پاکستان و سازمان ملل متحد برگزار شود تا برای آینده و راه های حل جهت بازگشت پناهجویان افغان به کشور شان جستجو شود.

روزنامه پاکستانی دان گزارش می‌دهد که در جریان ماه گذشته، بیش از دو هزار مهاجر افغان در آنکشور بازداشت شدند و چهارصد تن آنها اخراج شدند.

مشتاق احمد غنی وزیر اطلاعات خیبر پشتونخواه می‌گوید: از میان یک و نیم میلیون پناهجوی ثبت شده افغان، تنها یک صد هزار تن شان در این ایالت، کارت مهاجرت دارند.

گفته می‌شود که بیشترین نگرانی ها هم برای پناهجویان افغان در ایالت خیبر پشتوانخواه وجود دارد و بیشتر مردم در همین ایالت اذیت می‌شوند.

حضرت عمر زاخیلوال سفیر افغانستان در اسلام آباد می‌گوید: با مقام های مختلف پاکستان در این مورد گفتگو کرده تا اداره خیبر پشتونخواه به مشکل آزار و اذیت افغان ها در آنجا رسیده‌گی کند.

زاخیلوال: تا حالا هیچگاهی بحث همه جانبه از سوی افغانستان در مورد مهاجران با پاکستان صورت نگرفته است.
زاخیلوال: تا حالا هیچگاهی بحث همه جانبه از سوی افغانستان در مورد مهاجران با پاکستان صورت نگرفته است.

آقای زاخیلوال به رادیو آزادی گفت: تا حالا هیچگاهی بحث همه جانبه از سوی افغانستان در مورد مهاجران با پاکستان صورت نگرفته است:

"شش ماه برای ما فرصت می‌دهد تا مذاکرات منظم با پاکستان داشته باشیم. یعنی ما باید اقرار کنیم که ما بحث منظمی در مورد مهاجران با پاکستان نداشتیم."

بر اساس ارقامی که سازمان ملل متحد نشر کرده، در سال ۲۰۱۶ که شش ماه نخست آن سپری شده، تا حالا حدود ۶۰۰۰ افغان به کشور شان دوباره بازگشته اند، در حالی که سال گذشته تعداد بازگشت کننده ها چندین مرتبه بیشتر بود.

در این ارقام گفته شده که در مجموع در سال ۲۰۱۵ میلادی، بیش از ۵۸.۲۰۰ افغان به کشور شان باز گشتند.

جاوید نعیمی

XS
SM
MD
LG