لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۴۹

گاردین: ایران افغانها را بطور مخفیانه به جنگ سوریه می‌فرستد


روزنامه گاردین می‌نویسد که ایران به طور مخفیانه افغان‌های شیعه مذهب را برای جنگ به حمایت از رئیس جمهور سوریه استخدام می‌کند.

کدام ارقام رسمی در مورد اینکه تخمیناً چه تعداد از افغان‌ها در سوریه می‌جنگند موجود نیست.

گاردین می‌نویسد: رسانه های ایرانی در حالیکه دخالت مستقیم ایران را در این مسئله تائید نمی‌کنند اما می‌گویند که ۲۰ هزار افغان در سوریه سرگرم نبرد اند.

اما برخی ها فکر می‌کنند که در این ارقام مبالغه صورت گرفته است.

این روزنامه نوشته است که علی الفونِه یک تحلیلگر مستقل ایرانی مقیم واشنگتن تعداد جنگجویان افغان در سوریه را دو هزار ذکر می‌کند.

وی گفته است که از سپتمبر سال ۲۰۱۳ به اینسو حداقل ۳۳۴ افغانِ شیعه مذهب در جنگ در سوریه کشته شده‌اند.

به گفته علی الفونه، این واضحاً به منافع سپاه پاسداران انقلاب ایران است تا افغان‌های شیعه مذهب را آموزش بدهد، افغان‌های که به گفته او پس از خروج کامل نظامیان امریکایی از افغانستان می‌توانند بر ضد طالبان و سایر گروه های سُنی بجنگند.

در همین حال محمد نذیر احمدزی یک عضو ولسی جرگه افغانستان به گاردین گفته است که ایران تنش‌های قومی میان سنی‌ها و شیعه را دامن می زند.

وی همچنان گفته که پالیسی ایران این است تا میان مسلمان‌ها تفرقه ایجاد کند و می‌خواهد که افغانستان به سوریه مبدل شود.

آقای احمدزی افزوده است که او یک لیست را مشاهده کرده‌است که حد اقل یک هزار و هشتصد افغان صرف در کابل از سوی ایران استخدام شده‌اند.

این روزنامه می‌نویسد که ادعا های موجود اند که سپاه پاسداران انقلاب ایران از برخی مساجد در شهر‌های افغانستان به حیث محلات استخدام افغان‌ها استفاده می‌کند.

محمد نذیر احمدزی عضو ولسی جرگۀ افغانستان
محمد نذیر احمدزی عضو ولسی جرگۀ افغانستان

احمدزی گفته است که چنین یک مسجد در منطقه دشت برچی کابل موقعیت دارد.

او در صحبت با گاردین از این مسجد نام نبرده اما گفته است، زمانیکه یک تیم بررسی را به آنجا فرستاد، روند استخدام در این مسجد توقف یافت.

سفارت ایران در کابل دخالت این کشور در این مسئله را رد کرده‌است.

در همین حال جنرال غلام حسین هزاره یک تحلیلگر افغان گفت که ایران از افغان‌ها به عنوان یک ابزار برای رسیدن به اهداف استراتیژیک‌اش استفاده می‌کند.

وی افزود:

" از افغان‌ها به عنوان یک ابزار استفاده می‌شود و افغان‌ها را استخدام می‌کنند و برای‌شان ماهانه ۵۰۰ تا ۷۰۰ دالر معاش وعده داده می‌شود. دقیقاً در کابل هم جریاناتِ وجود دارد یعنی رژیم آخوندی ایران تحت پوشش بنیاد خمینی، سفارت ایران و از طریق مساجد و تکایا یک سلسله کار ها را انجام می‌دهد."

گاردین نوشته است که حکومت ایران به اساس یک قانون جدید این کشور می‌تواند به خانواده‌های آنعده از افغان‌ها که در جنگ سوریه کشته می‌شوند تابعیت ایران را اعطاء نماید.

امیر تورماج یک پژوهشگر بنیاد دفاع از دیموکراسی به این روزنامه گفته است که این قانون احتمالاً تلاشِ در زمینه سرباز گیری و تشویق افغان‌ها برای اشتراک در ماموریت‌های بیشتر پُر خطر است.

یک رهبر اپوزیسیون سوریه اخیراً از حکومت افغانستان خواست تا از رفتن جنگجویان افغان به سوریه جلوگیری نماید.

جنرال هزاره می‌گوید که برای جلوگیری از آن باید در راستای ایجاد فرصت‌های کاری در داخل افغانستان اقدام شود.

وی گفت:

" جوانان ما بی‌کار استند و زمانیکه در جامعه با بی‌کاری و فقر رو به رو می‌شوند مجبور می‌گردند که به ایران بروند و در آن کشور به دام سپاه پاسداران می افتند. تنها حکومت نمی‌تواند در زمینه کاری انجام دهد، جامعه جهانی هم باید صادقانه کمک کند تا کار و اشتغال ایجاد گردد و از فرار جوانان از افغانستان جلوگیری شود."

روزنامه گاردین چاپ بریتانیا می‌نویسد که در محراق استخدام افغان‌ها از سوی ایران افرادی مانند جواد قرار دارد.

جواد به گاردین گفته است که او برای یک سال با سپاه پاسداران انقلاب ایران به عنوان یک کمیشن کار ایفای وظیفه کرده‌است.

به گفته او آن زمانی بود که سپاه پاسداران در سال ۲۰۱۴ گروه ملیشه شیعه مذهب افغان به نام لواء فاطمیون را ایجاد کرد تا در کنار نیرو‌های حکومت سوریه بجنگد.

گاردین نوشته است که جواد از طریق شرکت مسافرتی‌اش ارتباط میان افغان‌های مایل به اشتراک در جنگ سوریه و سفارت ایران در کابل را تأمین کرده‌است.

این روزنامه می‌نویسد که سفارت ایران در قسمت تنظیم سفر و صدور ویزا به این افراد همکاری کرده و برای جواد به خاطر این کار کمیشن پرداخته است.

به نوشته گاردین، به افغان‌های که در جنگ اشتراک می‌کردند از سوی ایران اجازۀ اقامت در این کشور و پرداخت ۵۰۰ دالر معاش ماهوار پیشنهاد می‌شد.

جواد گفته است که بسیاری به خاطر پول و برخی برای دفاع از اماکن مقدس به سوریه می‌روند.

بار اول که روزنامه گاردین با جواد به تماس شد زمانی بود که او برای رفتن به سوریه آماده‌گی می‌گرفت و دوازده جنگجوی افغان از سوی گروه دولت اسلامی در یک محلۀ دمشق اختطاف شده بودند.

این روزنامه نوشته است که در قسمت استخدام این افغان‌ها جواد دخیل بود و خانواده‌های‌شان از وی خواسته بودند تا در راستای رهایی مصئون آنها کمک نماید.

در گزارش گاردین آمده‌است که جواد یک ماه بعد که از سوریه بازگشت تصاویری از دمشق را نشان داد و گفت که او در مورد رهایی گروگان‌ها وارد مذاکره شده بود و همچنان این را مشاهده کرده‌است که ایرانی‌ها چگونه از افغان‌ها به حیث سپرِ انسانی استفاده می‌کنند.

او بعد از برگشت از سوریه گفت که از این کار دست می‌کشد.

جواد به گاردین گفته است: "احساس شرمنده گی می‌نماید زیرا این افراد را وی فرستاده است."

گاردین می‌نویسد که بازداشت کوتاه مدت جواد از سوی ریاست عمومی امنیت ملی افغانستان نیز شاید سبب شده باشد که او این تصمیم را اتخاد کند.

او بعد از بازگشت از سوریه برای ۴۸ ساعت بازداشت شده بود.

جواد می‎گوید: " آنها برایم گفتند " برادرانت را بالای کشور دیگر به فروش نرسان."

XS
SM
MD
LG