لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۵۴

مهاجرین افغان از سوی پولیس پاکستان آزار و اذیت می‌شوند


دیده بان حقوق بشر یا ( هومن ریقتس واچ) می‌گوید، حکومت پاکستان کارت‌های اقامت مهاجرین افغان در آن کشور را تمدید کند تا زمنیه برای کاهش نقض حقوق مهاجرین مساعد شود.

پاکستان به روز چهارشنبه اعلام کرد که کارت اقامت مهاجرین افغان را برای شش ماه دیگر یعنی تا ختم سال جاری میلادی تمدید می‌کند.

معیاد کارت‌های اقامت یک و نیم میلیون مهاجر افغان روز گذشته پایان یافت، کمشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان می‌گوید، حدود یک میلیون مهاجر افغان بدون داشتن کارت هویت در این کشور بود و باش دارند.

در همین حال وزارت مهاجرین و عودت کنندگان می‌گوید: امیدوار است پاکستان کارت‌های اقامت مهاجرین افغان در آن کشور را برای دو سال دیگر تمدید کند.

اما دیده بان حقوق بشر یا هیومن رایتس واچ در گزارش خود می‌نویسد: پولیس ایالتی خیبر پشتونخوا به روز سه شنبه از دستگیری دو هزار مهاجر افغان خبر داد.

پولیس خیبر پشتونخوا به روز چهارشنبه نیز از دستگیری پنجصد مهاجر راجستر شده خبر داد.

در گزارش دیده بان حقوق بشر آمده است که مهاجرین افغان در ایالت خیبر پشتونخوا به گونه عادی گشت و گذار کرده نمی‌توانند و همچنان با برخی از محدودیت‌ها روبرو اند.

در همین حال کمیسیون حقوق بشر افغانستان می‌گوید: تأمین حقوق مهاجرین یکی از مکلفیت‌های حکومت پاکستان است.

رفیع الله بیدار سخنگوی این کمیسیون به رادیو آزادی گفت، آزار و اذیت، تهدید و وضع محدودیت‌ها بالای مهاجرین در تناقض با نورم‌های بین‌المللی قرار دارد.

رفیع الله بیدار سخنگوی کمیسیون حقوق بشر افغانستان
رفیع الله بیدار سخنگوی کمیسیون حقوق بشر افغانستان

وی گفت:

"خواست ما از پاکستان این است که مطابق تمام تعهدات بین‌المللی با مهاجرین افغان برخورد بکنند و پاکستان همراه با افغانستان و کمشنری سازمان ملل متحد در امور پناهندگان در این مورد تعهدات هم دارد که نباید مهاجرین افغان را اذیت بکند و حقوق آنها را پامال کند. پاکستان باید زمینه را برای بازگشت آبرومندانه مهاجرین مساعد سازد."

آقای بیدار افزود: دسترسی مهاجرین به عدالت و تأمین حقوق آنها وظیفه حکومت پاکستان است.

این در حالیست که برخی از مهاجرین افغان در تماس با رادیو آزادی از آزار و اذیت در پاکستان شکایت کرده و می‌گوید، حقوق‌شان در این کشور پامال شده‌است.

دو تن از مهاجرین:

"شاکر سباون استم و مدت ۲۴ سال می‌شود در پاکستان زندگی می‌کنم و یک دکان دارم. آزار و اذیت پولیس افزایش یافته است. با وجود اینکه کارت اقامت دارم خودم را پولیس بندی کرد و بعداً در بدل پول رها نمود."

"پولیس اینرا نمی‌بیند که کی اسناد دارد و کی ندارد همه افغانها را آزار می‌دهد هرچه برای پولیس می‌گویم که اینجا خانه داریم فامیل داریم اصلاً به گپ ما گوش نمی‌دهند."

همانند اینها هزار‌ها مهاجر افغان دیگر نیز از حکومت افغانستان می‌خواهند که نیاز مندی‌های اولیه زندگی آنها را مساعد بسازد تا مهاجرین به خواست خود‌شان بطور داوطلبانه آماده بازگشت به کشور خود شوند.

فیلیم کاین معاون بخش آسیای دیده بان حقوق بشر می‌گوید:

" اقدام حکومت پاکستان برای تمدید کارت‌های اقامت مهاجرین افغان تا شش ماه دیگر، یک پیام مهم برای مقامات محلی و پولیس است که مهاجرین افغان را آزار و اذیت نکنند و راه را برای برگشت آبرومندانه آنها مساعد سازند."

اما به گفته آقای کاین، اگر معیاد کارت‌های مهاجرین افغان تا پایان سال ۲۰۱۷ میلادی تمدید شود، زمینه را برای برگشت آبرومندانه مساعد می‎سازد.

دیده بان حقوق بشر در گزارش خود نوشته است، روشن نبودن سرنوشت اسناد مهاجرین افغان در پاکستان باعث شده تا مهاجرین مورد آزار و اذیت از سوی پولیس قرار بگیرند و یا هم تهدید شوند.

در این گزارش گفته شده که مهاجرین افغان پس از حمله ماه دسمبر ۲۰۱۴ میلادی بالای یک مکتب در شهر پشاور مورد آزار و اذیت قرار گرفته اند.

این آزار و اذیت زمانی افزایش چشمگیر یافت که ماه گذشته نیرو‌های سرحدی افغانستان و پاکستان در گذرگاه تورخم درگیر شدند.

XS
SM
MD
LG