لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۰۸

مشرانو جرگه: حمله بر افسران اکادمی پولیس در درون نظام پلان شده‌است


مشرانو جرگه افغانستان می‎گوید حمله بر کاروان افسران اکادمی پولیس کار افرادی است که از نظام حقوق می‎گیرند و در خدمت دشمنان نظام هستند.

در موجی از واکنش‎ها در برابر حمله مرگبار بر کاروان افسران اکادمی پولیس، اعضای مشرانو جرگه افغانستان می‎گوید این حمله از درون نظام طرح ریزی شده و باید عاملان آن شناسایی و مجازات شوند.

هئیت اداری این جرگه در نشست روز یکشنبه از رئیس جمهور غنی خواست تا در برابر طالبان قاطعیت اختیار کند و اعضای این گروه را که در بند حکومت هستند حلق آویز کند.

فرهاد سخی معاون اول مشرانو جرگه که رهبری نشست این جرگه را بر عهده داشت، تأکید می‎کند که اگر حکومت دشمنان و سازمان دهنده‎گان نظام افغانستان را شناسایی و مجازات نکند، به این معناست که خون نظامیان کشور را به معامله گرفته‎است.

سخی: حکومت وحدت ملی خون اولاد ما را به معامله‌های سیاسی خود نگیرند.
سخی: حکومت وحدت ملی خون اولاد ما را به معامله‌های سیاسی خود نگیرند.

آقای سخی می‌گوید:

"ما از اینجا بار دیگر به دولت حکومت وحدت ملی صدا می‌زنیم که خون اولاد ما را به معامله‌های سیاسی خود نگیرند و حق ما است که از اولاد این وطن نظارت کنیم که به ناحق شهید نشوند و حکومت باید دشمنان داخل نظام را شناسایی و به قانون بسپارد."

به گفته مقام‌های امنیتی کشور، حمله در قلعه حیدر خان ولسوالی پغمان، از سوی دو انتحار کننده صورت گرفته بود، به گفته این مقام‌ها انتحار کننده اولی مواد انجاری همراهش را در برابر کاروان افسران اکادمی میدان وردک منفجر ساخت و حمله کنندۀ دومی موتر مملو از مواد انفجاری را به یکی از موترهای حامل این افسران کوبید.

در این رویداد که روز پنج‌شنبه رخ داد ۳۲ پولیس کشته و ۷۹ تن دیگر زخم برداشتند.

در این‎حال افضل شامل یکی از اعضای مشرانو جرگه می‎گوید، اگر حکومت طالبانی را که در بند هستند اعدام نکند و خون افسرانی را که در این رویداد جان باخته اند نادیده گیرد، مردم عکس‎العمل جدی نشان خواهند داد.

شامل: حکومت کانتینری شمار جنایت کاران فربه شده را، به دار بیاویزد.
شامل: حکومت کانتینری شمار جنایت کاران فربه شده را، به دار بیاویزد.

آقای شامل افزود:

"پیشنهاد من به حکومت کانتینری همین است که شمار جنایت کاران را که به عنوان زندانی در مهمان خانه‌های آن‌ها چاق و فربه شده می‌روند، به دار بیاویزد تا تسلیت دل خانواده‌های شهدا شود در غیر آن، مردم در کوچه خواهند ریخت و کانتینر چه که دیوار پولادین ایجاد کنید خواهند شکست."

حملۀ روز پنج‌شنبه در برابر کاروان افسران اکادمی پولیس پس از حمله در برابر ریاست رجال برجسته در پل محمود خان شهر کابل که در آن بیش از شصت تن کشته و بیش از سه صد تن دیگر زخمی شدند مرگبار ترین حمله در برابر نیروهای امنیتی کشور در سال روان گفته شده‌است.

رئیس جمهور غنی به وزارت امور داخله دستور داده‌است تا چگونگی حمله روز پنج‌شنبه را بررسی و نتایج آن را به ریاست جمهوری ارائه کند.

در همین‌حال شماری از سناتوران هشدار می‌دهند که اگر حکومت چهره‌های را که در این حمله دخیل بوده‌اند، افشا و مجازات نکند، مردم در این باره دست به کار خواهند شد.

آنان می‌گویند حکومت برای فریب مردم پیوسته کمیسیون‌های حقیقت یاب و هیئت بررسی کننده تعیین کرده‌است و در فرجام این رویدادها به باد فراموشی سپرده شده‌است.

اما هارون چخانسوری سخنگوی رئیس جمهور در صحبت با رادیو آزادی می‌گوید به زودی نتایج بررسی‌ها را در این باره با مردم و رسانه‌ها شریک می‌سازند و رئیس جمهور در روشنایی این بررسی‌ها در این باره تصمیم خواهد گرفت.

چخانسوری: شاید بتوانیم که در مورد اعدام طالبان نیز غور کنیم.
چخانسوری: شاید بتوانیم که در مورد اعدام طالبان نیز غور کنیم.

آقای چخانسوری می‌گوید:

"کار این کمیسیون را رئیس جمهور خود بررسی می‌کند و انشاالله به زودی شما شاهد برخی تصامیم در روشنایی بررسی این کمیسیون خواهید بود، که تمام ابعاد را بررسی می‌کند و اینکه برخی سناتوران خواستار اعدام طالبان شده‌اند، پیش از وقت است شاید بتوانیم که در این باره نیز غور کنیم."

با این همه، محمد علم ایزدیار یکی از اعضای مشرانو جرگه می‌گوید اگر حکومت در برابر این رویداد خاموش بماند، طالبان بیشتر از گذشته به آماج قراردادن نظامیان کشور روحیه خواهند گرفت.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG