لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۲۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۲۹

معترضین سرپل: عملیات جنرال دوستم علیه یک قوم خاص ادامه دارد


عبدالرشید دوستم معاون اول ریاست جمهوری افغانستان
عبدالرشید دوستم معاون اول ریاست جمهوری افغانستان

شماری از باشنده‌گان ولایت سرپل به کابل آمده و می‌گویند که ملیشه‌های مربوط به جنرال عبدالرشید دوستم زنده‌گی را برای‌شان تلخ ساخته‌است.

این باشنده‌گان از راه اندازی عملیات نظامی از سوی معاون اول ریاست جمهوری ابراز نارضایتی کرده و می‌گویند این عملیات بر علیه طالبان مسلح نه بلکه بر علیه یک قوم خاص ادامه دارد.

آنان برای ارائه شکایات شان به معاون اول ریاست اجرائیه مراجع کرده گفتند که برخی از قوماندانان جنبش ملی به رهبری معاون اول ریاست جمهوری یک قوم خاص را بنام طالب اسیر گرفته، از خانه‌های شان بیرون آورده و می‌کشند و در ضمن زمین‌های شان را نیز غصب می‌کنند.

این باشنده‌گان معترض ولایت سرپل به روز یکشنبه نزد محمد خان معاون اول ریاست اجرائیه آمده تا برای این مشکل یک راه حل دریافت گردد.

معترضین: معاون اول ریاست جمهوری پشتون‌ها را بنام طالب اسیر گرفته می‌کشند.
معترضین: معاون اول ریاست جمهوری پشتون‌ها را بنام طالب اسیر گرفته می‌کشند.

حشمت‌الله و محمد هاشم دو تن از این باشنده‌گان سرپل پس از ملاقات با محمد خان معاون اول ریاست اجرائیه به خبرنگاران گفتند:

"از آمدن دوستم به طرف شمال دو سه ماه می‌شود، او در اینجا ملیشه سازی کرده و از سوی قوماندانان جنرال دوستم بنام حاجی کمال و پاینده بالای پشتون‌ها ظلم زیاد ادامه دارد، چند شب قبل در ماه روزه قوماندان دوستم که موسی خان نام دارد و در شاهراه برایش پوسته داده‌است دیوارهای خانۀ پدرم و پدرکلانم را با مرمی زده‌است."

"در منطقۀ ما پشتون‌ها زنده غیب می‌شوند، بزرگان ما زندانی می‌شوند، بزرگان که صدها خانه در عقب‌شان ایستاده‌اند."

این شکایات در حالی مطرح می‌گردد که حدود دو ماه قبل معاون اول رئیس جمهور به شمول سرپل به شماری از ولایات شمالی سفر کرده و در آن‌جا عملیاتی را علیه مخالفان مسلح آغاز کرده‌است که هنوز هم ادامه دارد.

معاون اول ریاست اجرائیه به این باشنده‌گان سرپل گفت که این کارها را عبدالرشید دوستم نه، بلکه افراد مسلح غیر مسئول انجام می‌دهند که به گفته وی ناامنی‌ها زمینه را برای این گونه فعالیت‌ها فراهم کرده‌است.

محمد خان اطمینان داد که این مسئله را با رئیس جمهور و رئیس اجرائیه حکومت شریک می‌سازد.

محمد خان: این کارها را عبدالرشید دوستم نه، بلکه افراد مسلح غیر مسئول انجام می‌دهند.
محمد خان: این کارها را عبدالرشید دوستم نه، بلکه افراد مسلح غیر مسئول انجام می‌دهند.

آقای محمد خان می‌گوید:

"این حالت نباید ادامه یابد و باید جلو آن گرفته شود من حتمی و ضروری این موضوع را با رئیس جمهور و رئیس اجرائیه شریک می‌سازم."

تلاش کردیم تا نظر حزب جنبش ملی به رهبری عبدالرشید دوستم را در مورد این موضوع بگیریم اما با تلاش‌های مکرر موفق نشدیم.

اما حبیب قویاش یک کارمند دفتر مطبوعاتی جنرال عبدالرشید دوستم معاون اول رئیس جمهور این گونه شکایات را در صحبت با رادیو آزادی به شدت رد کرد.

آقای قویاش می‌گوید:

"چنین چیز را تا حال من شاهد نبوده‌ ام و آن را رد می‌کنم، بخاطر این رد می‌کنم قبل از اینکه معاون اول ریاست جمهوری عملیات را راه اندازی کند همیشه با تمام نیروهای امنیتی جلسه گرفته اند و گفته اند که یک خس مردم بی‌جا نشود و شما هیچ کسی را اذیت و آزار نکنید و هر کسیکه این کار را بکند طبق قوانین افغانستان مجازات می‌شوند."

آقای قویاش گفت هر کسیکه در این خصوص اسناد و شواهد دارد آن را با آنان شریک سازند تا این گونه قضایا به صورت درست آن تعقیب گردد.

سال گذشته نیز جنرال عبدالرشید دوستم عملیات‌های را برعلیه مخالفان مسلح در ولایات شمال کشور راه اندازی کرده بود که در آن زمان نیز شکایات مشابه مطرح شده بود.

از سوی هم برخی از نماینده‌گان مردم در ولسی جرگه راه اندازی این گونه عملیات‌ها را برعلیه مخالفان مسلح در ولایات شمالی کشور مفید نمی‌دانند.

سید اکرام یک عضو این جرگه می‌گوید که به شمول ولایات شمال در تمام ولایات کشور عملیات‌ نظامی باید با هماهنگی پولیس ملی، اردوی ملی و نیروهای امنیت ملی راه اندازی گردد تا به مردم عام آسیب نرسد.

گزارش: جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG