لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۳۵

مککین خواهان بهبود روابط میان امریکا و پاکستان است


جان مککین سناتور امریکایی
جان مککین سناتور امریکایی

جان مککین سناتور ارشد جمهوریخواه امریکایی می‌گوید مایل به خوب شدن روابط میان امریکا و پاکستان است زیرا هر دو کشور با دشمن مشترک به شمول داعش و دیگر گروه‌های تندرو مواجه اند.

آقای مککین که رئیس کمیته خدمات نظامی سنای امریکاست، ریاست هیئیی را به عهده دارد که برای دیدار و گفتگو به پاکستان رفته و دیروز از میرانشاه مرکز وزیرستان شمالی دیدن کرد.

این همان منطقه است که از مراکز عمده القاعده، شبکه حقانی و طالبان دانسته می‌شود.

سناتوران لینزی گراهام، بنجامین ساس و جویی دوینلی نیز در این سفر با جان مککین همراه اند.

عساکر پاکستانی در جریان عملیات در وزیرستان شمالی
عساکر پاکستانی در جریان عملیات در وزیرستان شمالی

اردوی پاکستان از مدتی به اینطرف در وزیرستان شمالی عملیات می‌کند و در این مدت از رفتن خارجی‌ها مخصوصاً مقامات خارجی به این منطقه جلوگیری کرده‌است.

به نوشته آژانس خبری رویترز یکی از دلایلی عمده تنش‌های دهه اخیر میان واشنگتن و اسلام آباد فعالیت تندروان در وزیرستان شمالی بوده است.

مقامات امریکایی دایم اسلام آباد را مورد انتقاد قرار داده‌اند که علیه طالبان افغان و شبکه حقانی اقدام جدی نکرده‌است. ولی پاکستان می‌گوید اقدام نموده اما در چندین جبهه مشغول جنگ است و امکاناتش محدود می‌باشد.

تنش میان دو کشور زمانی بیشتر شد که ملا اختر محمد منصور رهبر پیشین طالبان در اثر یک حمله طیاره بی‌پیلوت امریکایی در بلوچستان کشته شد.

سناتور مککین گفت: دیدارش با مقامات وزارت خارجه پاکستان سودمند بوده‌است.
او گفت: با یک پیغام به اینجا آمده‌است و آن اینکه داعش و گروه‌های دیگر تندرو دشمن مشترک هر دو کشور است و اختلافات باید پایان یابد.

آژانس خبری رویترز نوشته است که داعش تا حال نتوانسته حضورش را در پاکستان وسیع بسازد.

وزارت خارجه پاکستان در یک اعلامیه گفته است که سرتاج عزیز مشاور روابط خارجی صدراعظم نواز شریف در مورد پروسۀ صلح افغانستان که با بن بست مواجه است به هیئت امریکایی معلومات داد.

هیئت چهار جانبه برای آغاز مذاکرات صلح با طالبان که شامل افغانستان، پاکستان، امریکا و چین است تا حال نتوانسته طالبان افغان را به میز مذاکره حاضر سازد.

آژانس خبری رویترز می‌گوید: سرتاج عزیز در دیدارش با هیئت امریکایی تأکید نموده که موفق شدن پروسه صلح افغانستان نسبت به هر کشور دیگر به نفع پاکستان است.

مقامات پاکستانی این موضوع را بار بار گفته اند، ولی مقامات افغان می‌گویند: پاکستان باید عملاً اقدام نموده و طالبان را حاضر به میز مذاکره سازد.

XS
SM
MD
LG