لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۰۷

کابلی: موضوع ارسال افغانها به سوریه بخاطر ایران بررسی نمیشود


نجیب الله کابلی رئیس حزب مشارکت ملی افغانستان
نجیب الله کابلی رئیس حزب مشارکت ملی افغانستان

هر چند حکومت افغانستان می‌گوید که شکایت از حضور افغان‌ها در جنگ سوریه را بررسی می‌کند؛ اما شماری از کارشناسان و احزاب سیاسی افغانستان می‌گویند: حکومت از بهر دلخوش نگهداشتن مقام‌های ایران، نمی‌خواهد این مسئله را دنبال کند.

نجیب الله کابلی رئیس حزب مشارکت ملی افغانستان روز دوشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت:

" من فکر می‌کنم وزارت خارجه بنابر برخی ملحوظات سیاسی عاجز مانده‌است و من سخت شکایت دارم که چرا به این موضوع توجه نمی‌کند و علتش هم همین است که وزارت خارجه ممکن می‌گوید نباید در این زدو بند های سیاسی ایران از ما خفه نشود."

آقای کابلی تاکید می‌کند که جامعه جهانی گروه مخالف رژیم سوریه را به رسمیت شناخته است و اگر حکومت افغانستان به شکایت این گروه پاسخ مثبت ندهد، بد بینی‌ها به سطح جهان را شاهد خواهد بود.

حکومت افغانستان گفته است که مخالفان رژیم بشار اسد از حضور افغان‌ها در میدان‌های جنگ که به گفته آنان از سوی ایران فرستاده میشوند، به حکومت افغانستان شکایت کرده اند.

شکیب مستغنی سخنگوی وزارت خارجه افغانستان
شکیب مستغنی سخنگوی وزارت خارجه افغانستان

با این همه، شکیب مستغنی سخنگوی وزارت خارجه افغانستان در صحبت با رادیو آزادی تأکید می‌کند که افغانستان این مسئله را به گونه جدی بررسی خواهد کرد، اما بررسی این موضوع به زمان نیاز دارد.

پیش از این شماری از رسانه ها گزارش داده‌اند که ایران هزاران تن از مهاجران افغان را به جنگ سوریه فرستاده است.

در نوارهای تصویری شماری از افغانهایی که از میدان های نبرد سوریه گرفتار شده‌اند و این تصویرها در شبکه های اجتماعی بخش شده است، آثار شکنجه نیز در بدن آنان دیده می‌شود.

وی گفت:

"نام من عنایت است از افغانسان هستم برای به دست آوردن پول آمدیم."

"حیدر محمدی هستم از شولگر بلخ افغانستان هستم از افغانستان به ایران رفتم و از آنجا به سوریه."

پیش از این ،شماری از مدافعان حقوق بشری در واکنش به فرستادن افغان‌ها به جنگ سوریه انتقاد کرده‌اند، اما ظاهراً نتیجه‌یی در پی نداشته است.

با این همه، فهیم کوهدامنی یکی از کارشناسان سیاسی می‌گوید: نیروهای ائتلاف انقلاب سوریه در این باره شکایت نامه‌یی را نیز به حکومت افغانستان فرستاده اما مقام‌های این کشور نتوانسته اند جلو حلقاتی را بگیرند که افغانها را به جنگ سوریه می‌فرستند.

فهیم کوهدامنی
فهیم کوهدامنی

وی گفت:

"متأسفانه حکومت افغانستان همان حلقاتی را که به سوریه تروریست می فرستند تا کنون فشار نداده است و به این معضل رسیدگی نکرده است. این معضل می‌تواند عواقب دیگری به دنبال داشته باشد و اینمی‌تواند برای شماری از گروپ‌های افراطی سنی مذهب هم بهانه‌یی باشد که با جریانات سنی مذهب مانند داعش به جبهات جنگ بروند."

آقای کوهدامنی می‌گوید: کسانی که صدای شان را در حمایت از ایران بلند می‌کنند، در فرستادن افغان‌ها به جنگ سوریه دخیل اند.

پیش از این جاوید کوهستانی و نصرالله ستانکزی از کارشناسان سیاسی و نظامی افغان گفته اند که ایران برای منافع خودش افغانها را به جنگ سوریه می‌فرستد و از احساسات مذهبی آنان استفاده سو می‌کند.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG