لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۱۷

تکنالوژی جدید رنگ روابط اجتماعی را در افغانستان متغیر ساخته است


انکشافات اخیر در بخش ساینس و تکنالوژی در کنار ایجاد تغییر در سایر عرصه های زندگی در افغانستان، رنگ روابط اجتماعی را هم در این کشور متغیر ساخته است.

شبکه‌های اجتماعی و موجودیت تلیفون‌های همراه روی چگونگی روابط و رفت و آمد در روز های عید تأثیر گذاشته است.

بسیاری از جوانان افغان می‌گویند استفاده از تکنالوژی جدید در روابط اجتماعی آنان دگرگونی ایجاد کرده‌است.

به گفته آنان در حال حاضر بخش اعظم روابط اجتماعی بخصوص در مناسبت‌های ویژه مثل عید به مکالمه تلیفون، پیام و فیسبوک محدود شده‌است.

ادریس و فرهاد دو باشنده شهر کابل از جمله جوانانی اند که عید را از طریق تلیفون همراه و شبکه‌های اجتماعی به دوستان شان تبریکی گفته و آن را یک سهولت می‌دانند.

وی گفت:

" در این زمانه تکنالوژی بسیار پیشرفت کرده ما می‌توانیم از طریق تکنالوژی پیشرفته عید را به همه دوستان تبریکی بگویم مثلاً از طریق مسنجر و فیسبوک به آنان تبریکی بدهیم مثلاً به دوستان ما که دور هستند و یا در دیگر کشورها باشند."

" سابق در روزهای بخاطر رفتن به دوستان کرایه موتر بپردازیم و با عبور از راه بندان ها به دیدن آنان برویم اما حالا در دکان و یا خانه خود نشسته هستیم و برای آنان از طریق مبایل یا انترنت پیام تبریکی عید را بفرستیم."

در سال‌های گذشته در روزهای عید مردم به هدف بازدید از دوستان و نزدیکان شان به خانه های آنان می‌رفتند.

اما دیده می‌شود که این فرهنگ اندک، اندک در حال تغییر است و تأثیرات تکنالوژی جدید در مناسبت‌های فعلی عید، به وضاحت مشاهده می‌شود.

پرسش اینجا است که چرا بیشتر مردم نمی‌خواهند تا به خانۀ دوستان شان بروند و پیام تبریکی عید را به مکالمه تلیفونی و انترنت خلاصه می‌کنند.

برخی آنان در پاسخ به این سوال می‌گویند هنوز هم صمیمت‌ها وجود دارد اما بخاطر مصروفیت‌های زیاد نمی‌توانند از نزدیک دوستان شان را ملاقات کنند.

اما عزیز احمد یکی از باشنده‌های شهر کابل است که می‌گوید نبود اطمینان از تأمین امنیت یکی از دلایل عمده‌یی است که مانع رفتن مردم به خانه دوستان و اقارب می‌گردد:

"نمی‌توانیم به خانه دوستان برویم زیرا امنیت ما درست تأمین نیست مثلاً حتی وقتی به مسجد می‌رویم نگران هستیم که انفجار یا انتحار نشود، دیگر این عید با عیدهای گذشته تفاوت ندارد."

از سوی هم برخی از افراد بزرگ سال می‌گویند در کنار ضعف اقتصادی که در حال حاضر وجود دارد محبت که در گذشته میان افغان‌ها بود نیزکاهش یافته است.

حفاظت الله یکی از این افراد است که می‌گوید تجلیل از عیدهای کنونی رنگ و شور و شوق گذشته را ندارد.

وی افزود:

"در گذشته خوب بود که مردم بخاطر تبریکی عید به دیدن دوستان به خانه‌های شان می‌رفتند دوستان بین خود جمع می‌شدند هم لذت می‌بردند و هم قصه می‌کردند و از حال یکدیگر با خبر می‌شدند."

شماری از باشنده‌های شهر کابل در صحبت با رادیو آزادی با آنکه گفتند ملاقات دوستان از نزدیک سبب تحکیم روابط می‌گردد؛ اما تأکید کردند که فرستادن پیام تبریکی به دوستان که نمی‌توان به دیدن آنان رفت، ضروری است.

گزارش: سحرلیوال

XS
SM
MD
LG