لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۲۳

استفاده از بازیچه های نظامی بر روان اطفال تأثیر منفی می‌گذارد


وزارت داخله افغانستان می‌گوید که خرید و فروش اسلحه پلاستیکی، استعمال مواد آتش زا (پتاقی) و سایر اسباب بازی کودکانه که باعث آزار و اذیت مردم می‌شود را ممنوع قرار داده‌است.

سخنگوی این وزارت به رادیو آزادی گفت: پولیس مؤظف گردیده تا با فروشنده‌های این اجناس برخورد قانونی نماید.

صدیق صدیقی افزود که اگر مردم در زمینه با پولیس همکاری نکنند، تلاش‌های وزارت داخله نتیجه مطلوب نخواهد داشت.

صدیق صدیقی سخنگوی وزارت داخله افغانستان
صدیق صدیقی سخنگوی وزارت داخله افغانستان

وی گفت:

"در آن باید همه سهم بگیرند مردم، مادران و پدران، دکاندار یعنی همه در جلوگیری آن مسئولیت دارند تا سهم شان ادا کنند تنها با پولیس این کار نمی‌شود."

این در حالیست که سال گذشته در روزهای عید به دلیل استفاده از سلاح‌های پلاستیکی و پتاقی‌ها از مجروح شدن ده‌ها کودک گزارش داده شد.

با آنکه وزارت داخله سال گذشته نیز در زمینه تدابیراتخاذ کرده بود، اما امسال می‌گوید که اگر فروشندگان از فروش تفنگ‌های پلاستیکی و مواد آتش زا خودداری نکنند آنان را به نهادهای عدلی و قضایی معرفی خواهد کرد.

در این اواخر در رسانه‌های اجتماعی نیز کمپاین عمومی بخاطر جلوگیری از فروش و استفاده سلاح‌های پلاستیکی و پتاقی آغاز شده است.

در این حال برخی از دکانداران شهر کابل می‌گویند که تلاش‌های اخیر حکومت و کمپاین رسانه‌های اجتماعی برای جلوگیری از استفاده تفنگ‌های پلاستیکی و مواد آتش زا، تأثیر مثبت داشته است.

رحیم الله یکی از آنان به رادیو آزادی گفت: با آنکه امسال از این وسایل نیاورده‌است اما می‌گوید که سلاح‌های پلاستیکی و پتاقی که از دو سال گذشته نزدش باقی مانده‌است را نیز کسی نمی‌خرد.

وی گفت:

"امسال ما هیچ تفنگچه، پتاقی و این همه را خورد و ریزه را نداریم و از دو سال قبل در دکان ما مانده‌است."

از سوی هم برخی مردم در کنار آگاهی عامه، اقدامات عملی حکومت را نیز در زمینه مهم می‌دانند.

آنان همچنان از خانواده‌‌ها می‌خواهند تا در جلوگیری از استفاده سلاح‌های پلاستیکی و پتاقی با حکومت همکار باشند.

یک تن از باشندگان کابل در مورد گفت:

" از دولت تقاضا دارم تا در این مورد اقدامات جدی را انجام دهد."

"این به بسیاری فامیل‌ها وسیله تشویش است چون افغانستان کشوری است که چندین دهه جنگ را سپری کرده هر صدای که بیرون می‌شود فامیل به این تشویش می‌شود که شاید حادثه رخ داده باشد."

از سوی اسحاق اتمر یکی از کارشناسان می‌گوید که استفاده کودکان از سلاح‌های پلاستیکی و پتاقی سبب تخریب ذهن آنان می‌شود.

"کودکان معصوم و نوجوانان که شخصیت شان در همین سن ساخته می‌شود بدست شان تفنگچه دادن ذهنیت شان را تخریب کرده آینده شان را خراب می‌سازد."

آقای اتمر گفت که حکومت اگر در کنار سایر تدابیر، از واردات تفنگ های پلاستیکی و مواد آتش زا در کشور جلوگیری نکند، استفاده از آن بالای ذهنیت کودکان و نوجوانان تأثیر منفی گذاشته و به آینده آنان و کشور خطرناک خواهد بود.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG