لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۵۶

محمد خان: فرمان در مورد انتخابات در جریان رخصتی پارلمان صادر شود


انجینیر محمد خان معاون اول ریاست اجرائیه افغانستان
انجینیر محمد خان معاون اول ریاست اجرائیه افغانستان

معاون اول ریاست اجرائیه می‌گوید که از لحاظ زمانی برگزاری انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‌ها در زمان معین آن ناممکن است.

انجینیر محمد خان در یک مصاحبه اختصاصی به رادیو آزادی گفت: با فرستادن فرمان تقنینی به ولسی جرگه مخالف است اما وی می‌گوید راه حل اینست تا در جریان رخصتی اعضای این جرگه فرمان صادر و عملی گردد.

وی افزود:

"باید بگویم که راه حل اینست که در جریان تعطیلات پارلمان رئیس جمهور فرمانی را صادر کند، همین فرمان عملی و به اساس آن اجراآت صورت گیرد، ممکن این فرمان از سوی کمیسیون تائید گردد و در این صورت کارها به پیش خواهد رفت."

این در حالیست که فرمان تقنینی رئیس جمهور در امور اصلاحات انتخاباتی را ولسی جرگه برای بار دوم رد کرد اما مشرانو جرگه آنرا با آوردن برخی تعدیلات تائید کرد.

حالا قرار است کمیته مشترک دو اتاق شورای ملی روی سرنوشت این فرمان تصمیم بگیرد.

هیئت اداری مشرانو جرگه می‌گوید که ممکن کمیته مشترک پس از عید سعید فطر کار هایش را روی این فرمان آغاز کند.

حکومت افغانستان بیست و چهارم میزان را تاریخ برای برگزاری انتخابات ولسی جرگه وشوراهای ولسوالی‌ها تعیین کرده است.

از سوی هم جانداد سپین غر رئیس بنیاد نظارت از انتخابات افغانستان می‌گوید، تا زمانیکه سرنوشت فرمان فعلی معلوم نشود، حکومت نمی‌تواند فرمان دیگر را صادر کند.

اما وی تأکید می‌کند که راه بهتر، خواستن تفسیر ماده ۱۰۹ قانون اساسی از سوی ستره محکمه می‌باشد.

جانداد سپین غر رئیس بنیاد نظارت از انتخابات افغانستان
جانداد سپین غر رئیس بنیاد نظارت از انتخابات افغانستان

وی افزود:

"بهترین راه این است که تفسیر ماده ۱۰۹ قانون اساسی از سوی ستره محکمه خواسته شود، هرگاه تفسیر طوری باشد که پارلمان در سال اخیر کارش مسایل انتخاباتی را شامل اجندا سازد پس این تمام مسایل را به طور بنیادی آن حل می‌کند."

آقای سپین غر افزود که هرگاه فرمان بازهم از سوی کمیتۀ مشترک شورای ملی رد گردد، رئیس جمهور می‌تواند فرمان دیگر را صادر و بدون فرستادن به شورای ملی به اساس آن اجراآت نماید.

اما حکومت افغانستان می‌گوید که موضوع انتخابات را با جدیت تعقیب کرده و این پروسه را متوقف نمی‌سازد.

به گفته مسئولان در حکومت، برای انتخابات ولسی جرگه وشوراهای ولسوالی‌ها ده میلیون دالر اختصاص داده شده‌است و این انتخابات در زمان تعیین شده آن برگزار خواهد شد.

گزارش: جاویدحسن زاده

XS
SM
MD
LG