لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۴۰

رویترز: تنش‌ها میان جنبش و جمعیت قدرت مرکزی را تضعیف می‌کند


حکومت افغانستان اخیراً یک تیم از مقامات را برای بررسی به شمال این کشور فرستاد.

به گفته خبرگزاری رویترز این تیم اتهامات وارد شده بالای شبه نظامیان دو رقیب قدرتمند در آنجا را بررسی می‌کند.

گزارش‌ها اخیراً از درگیری میان طرفداران جنرال عبدالرشید دوستم معاون اول رئیس جمهور و عطا محمد نور سرپرست ولایت بلخ خبر دادند.

با آنکه رقابت میان این دو تن دیرینه است، اما رویترز بر اساس گزارش محرمانۀ تیم بررسی که به دسترس آن قرار گرفته، می‌گوید که اخیراً رقابت میان جنرال دوستم و عطا محمد نور بی قانونی را در شمال کشور به میان آورده است.

تیم بررسی در حالی از سوی حکومت افغانستان به شمال این کشور فرستاده شده‌است که اخیراً جنرال دوستم معاون اول ریاست جمهوری علناً از سهم اش در حکومت ابراز نارضایتی کرد.

دوستم در یک ویدیوی که بطور گسترده در رسانه‌های اجتماعی نشر شده گفت:

"کابل نخست تصمیم می‌گیرد و من بعداً مطلع می‌گردم."

به گفته خبرگزاری رویترز، از زمانیکه ایالات متحدۀ امریکا در ۲۰۰۱ میلادی رژیم طالبان را در افغانستان سرنگون کرد، غرب از بازگشت جنگ سالاران سابق که ملیشه‌های خصوصی دارند، نگران است.

اما تنش‌های اخیر میان قدرتمندان در شمال در حال حاضر حکومت اشرف غنی و شرکای بین‌المللی وی را در حالی نگران ساخته که در نشست وارسا که همین هفته برگزار می‌شود روی گسترش حمایت نظامی برای افغانستان تصمیم گیری خواهد شد.

نیکولاس هایسم نماینده خاص سازمان ملل متحد برای افغانستان
نیکولاس هایسم نماینده خاص سازمان ملل متحد برای افغانستان

نیکولاس هایسم نماینده خاص سازمان ملل متحد برای افغانستان در ماه جون گفت:

" یک رویارویی سیاسی آخرین چیزیست که افغانستان به عنوان تلاش برای مقابله با چالش‌های فعلی به آن نیاز دارد."

به گفته خبرگزاری رویترز، تیم محققان در سفر اخیر خود به شمال افغانستان گفته که حزب جنبش ملی از دوستم و جمعیت اسلامی که عطا محمد نور یکی از چهره‌های سرشناس آن است قدرت مرکزی را تضعیف می‌کنند.

رویترز بر اساس پیش نویس نتیجه بررسی این تیم می‌گوید، فرمانده‌های محلی وفادار به جنبش و جمعیت در تعدادی از قتل‌ها، جمع آوری عُشر، اخاذی، سرقت‌های مسلحانه، اختطاف و دیگر فعالیت‌های غیر قانونی با استفاده از احزاب سیاسی شان دخیل اند.

افراد در پُست‌های کلیدی پولیس و دیگر مقامات محلی بر اساس وفاداری شخصی به جای کفایت و شایستگی تعیین می‌شوند.

یک سخنگوی جنرال دوستم این اتهامات وارده را رد کرده‌است که گویا دوستم در پی ایجاد یک گروه شبه نظامی برای به چالش کشیدن دولت مرکزی است.

رویترز به نقل از اسدالله جمالی یکی از بزرگان قومی شمال افغانستان نوشته که می گوید:

" در این مناطق همه به دوستم سر تعظیم خم می‌کنند و تنها اوست که می‌تواند کارمندان دولتی در این مناطق را استخدام و یا اخراج کند."

رویترز وضعیت در بلخ جایکه عطا محمد نور فعلاً سرپرست است را نیز مشابه می‌خواند.

منیر احمد سخنگوی عطا محمد نور نیز اتهامات وارده بر سرپرست بلخ را که گویا در درگیری‌ها سهم داشته و یا افراد مسلح شخصی دارد، را رد می‌کند.

یکشنبه گذشته یک هیئت از بزرگان قومی ولایت سرپل به کابل آمده و در مورد مداخله دوستم در این ولایت به حکومت مرکزی شکایت کرد.

جنت گل یک باشندۀ ولسوالی قیصار ولایت فاریاب می‌گوید: هیچ کسی به افراد مسلح زورمند چیزی گفته نمی‌تواند و مردم از دست آنها به سطوح آمده‌اند.

XS
SM
MD
LG