لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۰۵

ناتو در بدل کمک‌اش چه خواسته‌های از افغانستان دارد؟


جیمز اپاتورای معاون منشی عمومی ناتو
جیمز اپاتورای معاون منشی عمومی ناتو

جیمز اپاتورای معاون منشی عمومی ناتو در امور سیاسی و امنیتی به رادیو آزادی گفت که ناتو در کنار افغانستان ایستاده‌است و این کشور را در بخش‌های نظامی، اقتصادی و سیاسی کمک می‌کند.

اپاتورای در یک گفتگوی اختصاصی با رادیو آزادی در روز نخست نشست سران ناتو در وارسا گفت که ناتو در بدل کمک با حکومت افغانستان خواسته های هم دارد.

وی گفت:

" ما از افغان‌ها خواهان داشتن حکومت همه شمول، اتخاذ گام‌های قوی تر در زمینه حکومتداری خوب از جمله مبارزه با فساد اداری هستیم، ما برنامه هم داریم که آنان را کمک می‌کنیم. اما حکومت داری در آن جا آسان نیست، افغانستان همسایه دارد که به نظر من در توقف ورود شورشیان در امتداد سرحد کمک کافی نمی‌کند."

اپاتورای گفت: اگر رئیس جمهور افغانستان می‌بود تأمین امنیت برایش کار آسان نبود. ولی او گفت که برای بلند بردن ظرفیت‌های نیروهای امنیتی دفاعی افغانستان در کنار‌شان خواهند ایستاد.

نیروهای افغان در حال اجرای تمرینات نظامی
نیروهای افغان در حال اجرای تمرینات نظامی

آموزش نیروهای محلی بهترین سلاح در برابر افراطگری

درین حال، ینس ستولتنبرگ منشی عمومی ناتو امروز جمعه گفت که آموزش نیروهای محلی بهترین سلاح در امر مبارزه علیه افراطگرایی است.

ستولتنبرگ این را در سخنرانی خود به نشست موسوم به نشست متخصصان پیش از آغاز نشست سران ناتو در وارسا پایتخت پولند گفت.

او گفت که ناتو از افغانستان و بالکان درس‌های زیادی آموخته و همچنان به تقویت نیروهای امنیتی دفاعی افغانستان متعهد است.

وی افزود:

" ما به آموزش نیروهای امنیتی افغانستان متعهدیم و همچنان بسته‌ای مالی را برای پایداری این نیروها تا سال ۲۰۲۰ میلادی گرد می‌آوریم."

آموزش نیروهای امنیتی دفاعی افغانستان بخش از مأموریت حمایت قاطع است.

قرار است ناتو و کشورهای متحدش که در افغانستان سرباز دارند روی ادامۀ این مأموریت که هدفش آموزش، مشوره دهی و کمک با نیروهای افغان است، فراتر از سال ۲۰۱۶ میلادی توافق کنند.

در حال حاضر، حدود سیزده هزار سرباز بین‌المللی در چارچوب این مأموریت در افغانستان فعالیت دارند.

در نشست سران ناتو در شیکاگو، تصمیم گرفته شده بود که ناتو و شرکای آن سالانه حدود ۵ میلیارد دالر تا پایان سال ۲۰۱۷ میلادی با نیروهای امنیتی دفاعی افغانستان کمک خواهند کرد.

ازین جمله، ایالات متحده امریکا سالانه سه و نیم میلیارد دالر و جامعه جهانی در کل بیش از یک میلیار دالر را به گردن گرفتند و حکومت افغانستان هم وعده سپرد که حدود ۵۰۰ میلیون دالر آن را خودش تمویل می‌کند.

ناتو می‌گوید که امنیت و ثبات افغانستان برای امنیت ناتو و شرکای آن بسیار مهم است.

هم منشی ناتو و هم رئیس جمهور امریکا گفته اند اجازه نخواهند داد که افغانستان دوباره به مکان امن برای تروریستان بین‌المللی مبدل شود.

تغيير جهان، تغییر ناتو

ینس ستولتنبرگ منشی عمومی ناتو امروز جمعه در وارسا گفت: با تغییر جهان ناتو نیز در حال تغییر است.

ستولتنبرگ پیش از آغاز نشست سران ناتو در سخنرانی به نشست موسوم به نشست متخصصان گفت که از راه تقویت قابلیت‌های دفاعی و باز دارندگی امنیت این پیمان را در داخل و بیرون از مرزهای آن بیش از پیش تقویت خواهند کرد.

ستولتنبرگ در مورد روسیه گفت که در جستجوی راه دیالوگ سازنده با روسیه استند نه در پی تکرار جنگ سرد.

اما ناتو می‌گوید که الحاق شبه جزیره کریمیا توسط روسیه در سال ۲۰۱۴ و تلاش های بی ثبات کننده در شرق اوکراین برای این پیمان نگران کننده‌است.

در نشست وارسا، سران ناتو در مورد اعزام چهار كندک چند ملیتی به طور دورانی به استونیا، لاتویا و پولند توافق خواهند کرد.

ستولتنبرگ با اشاره به خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا گفت که این موضوع روی روابط کشورهای اروپایی عضو ناتو و ایالات متحده امریکا اثر نخواهد گذاشت.

او گفت که لندن به عنوان یک متحد نیرومند و متعهد ناتو باقی خواهد ماند.

تنش در شرق میانه و شمال افریقا که سبب سرازیر شدن موج بزرگ از مهاجرت ها به سوی اروپا شده، حملات مرگبار گروه دولت اسلامی یا داعش و همچنین حملات سایبری، گسترش سلاح های هسته‌ای و نیز راکت‌های بالستیک از تهدیدهای عمدۀ دیگر فرا روی ناتو هستند.

منشی عمومی ناتو گفت که برای بهبود قابلیت‌های دفاع سایبری، آمادگی ملکی و همچنین ظرفیت‌های دفاعی در برابر حملات راکت‌های بالستیک از بیرون از حوزۀ اروپا-اتلانتیک گامی‌های بیشتر برداشته خواهند شد.

XS
SM
MD
LG