لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۲۵

فیصل: ناتو روی حمایت پاکستان از گروه‌های تروریستی غور کند


جاوید فیصل معاون سخنگوی ریاست اجرائیه افغانستان
جاوید فیصل معاون سخنگوی ریاست اجرائیه افغانستان

حکومت افغانستان از رهبران کشورهای عضو پیمان ناتو در نشست وارسا می‌خواهد تا در مورد حمایت پاکستان از گروه‌های تروریستی غور کنند. سران ناتودر اجلاس امروز (شنبه) بطور خاص روی مسایل مربوط به افغانستان بحث می‌کنند.

در این نشست ناتو همچنان در مورد مبارزه با تروریزم و چگونگی فعالیت گروه‌های تروریستی در پاکستان بحث می‌شود که در افغانستان حملاتی را انجام می‌دهند.
حکومت افغانستان، پاکستان را متهم می‌کند که رهبران گروه طالبان و شبکه حقانی را در خاک خود جا داده و فرصت را برای آنها فراهم نموده که حملات تروریستی را در افغانستان سازماندهی نمایند.

جاوید فیصل معاون سخنگوی ریاست اجرائیه افغانستان دیروز در صحبت با رادیو آزادی گفت: از اعضای سازمان ناتو خواسته خواهد شد که روی حمایت پاکستان از گروه‌های تروریستی غور کند و ابعاد گوناگون، انکشاف، حمایت و تمویل تروریزم در اسلام آباد را مورد بررسی قرار دهند.

او گفت:
"جنگ در افغانستان جنگ داخلی نیست، ابعاد خارجی دارد.جهان و ما می‌دانیم، تروریستانی که در افغانستان حملات را به راه می‌اندازند، در پاکستان به سر می‌برند. پاکستان کشوریست که به تروریستان پناه داده و به آنها امکانات مالی فراهم کرده‌است.تمرکز ما روی این موضوع است که کشور‌های عضو ناتو باید به این زاویه مبارزه با تروریرم نیز توجه کنند. آنها برای رسیدن به اهداف تعیین شده‌ شان در افغانستان باید، حمایت خارجی از تروریستان را قطع کنند."

این در حالیست که مشاور روابط خارجی صدراعظم پاکستان از کشور‌های عضو ناتو خواسته است که برای تأمین صلح و امنیت در افغانستان از تلاش‌های اسلام آباد حمایت کنند.

سر تاج عزیز
سر تاج عزیز

سرتاج عزیز در یک اعلامیه که دیروز به نشر رسیده گفته است: "آن قدر که ما برای آغاز پروسه صلح در افغانستان تلاش می‌کنیم، به همان حد از کشور‌های عضو ناتو توقع داریم تا بر عملیات بر ضد تروریزم تمرکز بیشتر نموده و این روند را تسریع بخشند."

اما تحلیل گران افغان به نیت پاکستان برای تأمین صلح در افغانستان شک و تردید داشته آن را جز یک نیرنگ دیگر برای جلب توجه اشتراک کنندگان نشست ناتو، چیز بیش نمی‌دانند.

نصر الله ستانکزی استاد حقوق و علوم سیاسی پوهنتون کابل می‌گوید، پاکستان تلاش می‌کند که فضای ایجاد شده درنشست ناتو را مختل کند.

نصرالله ستانکزی
نصرالله ستانکزی

وی گفت:
"فکر می‌کنم، پاکستان می‌خواهد فضای را که در کنفرانس ایجاد شده به شکلی اخلال و سبوتاژ کند. به این ترتیب، به طور شتابان و بدون محاسبه دست به چنین حرکاتی می‌زند.جز فریب، جز غلطی‌های گذشته پاکستان، چیزی دیگر نیست و من فکر می‌کنم که دنیا هم به این معتقد شده که پاکستان فقط بازی می‌کند و می‌خواهد یک نوع لابیگری برای کنفرانس وارسا کند."

این در حالیست که بارک اوباما رئیس جمهور امریکا در آستانۀ اجلاس وارسا اعلان کرد که حداقل ۸۴۰۰ عسکر امریکایی تا پایان امسال در افغانستان باقی می‌ماند.
انتظار می‌رود که اعضای دیگر پیمان ناتو در نشست امروز ‌شان در وارسا نیزفیصله مشابه به امریکا را اعلان کنند .

XS
SM
MD
LG