لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۰۷

احمدزی: اصلاحات گسترده در صفوف پولیس محلی وارد شده‌است


وزارت امور داخله افغانستان می‌گوید در صفوف نیروهای پولیس محلی اصلاحات گسترده به میان آمده‌است.

مقامات این وزارت می‌گویند: مشکلات موجود سر راه پولیس محلی را برداشته و در این بخش کارهای زیادی انجام داده‌اند.

علی شاه احمدزی رئیس پولیس محلی این وزارت روز شنبه در نشست خبری در کابل گفت: طرح‌های تازۀ را برای تقویت و آوردن اصلاحات در صفوف پولیس محلی روی دست دارد.

آقای احمدزی گفت: بر اساس برنامه‌های تازه برای تجهیز نیروهای پولیس محلی، ۹۸ درصد این نیروها از سوی این وزارت تجهیز و ۹۵ درصد دیگر آنان از تحت تأثیر زورمندان بیرون آورده شده‌اند.

علی شاه احمدزی رئیس پولیس محلی
علی شاه احمدزی رئیس پولیس محلی

وی افزود:

"۱۳۵۰ تن از نیروهای پولیس محلی که زیر تأثیر زورمندان قرار داشتند بر اساس ضرورت‌ها به ولسوالی‌های ولایات دیگر کشور که به حضور پولیس محلی نیاز محسوس بود، مامور شدند. به همینگونه صفوف پولیس محلی از وجود نوجوانان و یا کسانیکه سن‌شان بالاتر از ۵۰ سال بود و بر خلاف ظرزالعمل گماشته شده بودند، پاکسازی شده‌است."

این در حالیست که در مورد عملکرد پولیس محلی، همکاری آنان با مخالفان مسلح، اعمال ضد بشری، قتل و تجاوز و تشکیل خیالی انتقاد‌های وجود دارد.

با این همه، محمد سالم احساس معیین امنیتی وزارت امور داخله می‌گوید در تلفات نیروهای پولیس محلی در مقایسه به سال گذشته،۴۰ درصد کاهش آمده‌است.

تشکیل پولیس محلی افغانستان در سال ۱۳۸۹ خورشیدی به میان آمد و در حال حاضر در ۱۷۹ ولسوالی و ۶۸۰۰ قریه نزدیک به ۳۰ هزار پولیس محلی در چوکات وزارت داخله افغانستان مصروف انجام وظایف اند.

اما برخی از اعضای کمیسیون امنیت داخلی ولسی جرگه با توجه به اصلاحات به میان آمده در صفوف پولیس محلی می‌گویند که نتایج آن موقتی است.

صالح محمد صالح یک عضو این کمیسیون به رادیو آزادی گفت: بهتر است تا حکومت افغانستان ابتدا روی رفع مشکلات نیروهای امنیتی افغان توجه کند.

وی افزود:

"پولیس محلی در برخی ولایت‌ها دستآورد‌های داشته اما اگر حکومت بتواند بجای پولیس ملی و اردو را تقویت کند می‌تواند امنیت دایمی مردم را تأمین کند اما اگر چنین نشود پولیس محلی می‌تواند برای افغانستان مشکل بزرگی را ایجاد کند و مردم دوباره مسلح می‌شوند."

اما وزارت داخله افغانستان می‌گوید که همکاری پولیس محلی در تأمین امنیت، جلب همکاری مردم و فراهم آوری زمینه‌های بازسازی موثر بوده و نتیجه خوب در پی داشته است.

گزارش: سحرلیوال

XS
SM
MD
LG