لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۳۹

عبدالرحیمزی: اصلاحات، گراف عواید داخلی را بلند برده‌است


وزارت مالیه افغانستان می‌گوید: در شش ماه گذشته این وزارت حدود هفتاد میلیارد افغانی عواید گرد آورده که این رقم در مقایسه به شش ماه سال گذشته،۳۰ درصد افزایش را در عواید داخلی این کشور نشان می‌دهد.

اینکه چه علتی سبب شده است در مقایسه با سال گذشته عواید داخلی در این کشور افزایش یابد، اجمل حمید عبدالرحیم زی سخنگوی این وزارت در صحبت با رادیو آزادی گفت:

"علت رونمایی افزایش داخلی ما همین است که ما در سال روان در منابع عایداتی ما با فساد مبارزه کردیم، اصلاحات بینادی را به میان آورده ایم، سیستم‌های کمپیوتری و مدرن را فعال ساختیم، افرادی را گماشتیم که تعهد به کار دارند و با صداقت کار می‌کنند؛ اما باز هم، ما به مبارزه بیشتر در این راستا نیاز داریم و این زمان می‌خواهد."

به گفته آقای عبدالرحیم زی، عواید داخلی امسال از منابع گونه گون عایداتی گرد آوری شده‌است و چنین پیش بینی می‌شود که تا پایان سال مالی؛ وزارت مالیه بیشتر از هدف تعیین شده عواید گرد آورد.

بر اساس معلومات وزارت مالیه افغانستان، در شش ماه نخست سال مالی، امسال ۵۲ میلیارد افغانی از عواید داخلی افغانستان گرد آوری شده‌است.

اکلیل حکیمی وزیر مالیه افغانستان
اکلیل حکیمی وزیر مالیه افغانستان

پیش از این اکلیل حکیمی وزیر مالیه افغانستان گفته است در مقایسه به سیزده سال گذشته این کشور، در سال ۱۳۹۴ خورشیدی، عواید داخلی بسیارِ گرد آورده و این روند به اساس یک میکانیزم شفاف ادامه خواهد یافت.

پیشتر، اداره شفافیت افغانستان بر اساس تحقیقِ که در پیوند به عواید افغانستان انجام داده گفته است، همه ساله از بابت استخراج غیر قانونی معادن و گمرکات، ده‌ها میلیون دالر در این کشور به جیب زورمندان می‌ریزد.

با این همه شماری از کارشناسان اقتصادی می‌گویند، با توجه به امکانات موجود در نزدوزارت مالیه، عواید گردآوری شده در شش ماه نخست امسال، ناچیز است.

غلام قادر جیلانی یکی از این کارشناسان می‌گوید: حکومت بخصوص وزارت مالیه، باید برای آوردن اصلاحات و مبارزه با فساد در گمرکات گام‌های جدی بردارد و برای گردآوری عواید داخلی، مشکلات موجود را حل سازد.

وی گفت:

"انتظار ما همین است که حتا عواید داخلی ما تا صد میلیارد افغانی می‌رسید."

آقای جیلانی می‌گوید حکومت باید بیشتر از هر زمان دیگر، برای گردآوری عواید بیشترداخلی، دست زورمندان را از منابع مالیاتی و عایداتی کشور کوتاه سازد.

آقای جیلانی مبارزه با فساد اداری، تأمین امنیت، اصلاحات در گمرکات، ساده سازی قوانین گمرکات و گزینش افراد شایسته و صادق را در بخش‌های مالیاتی و عایداتی کشور در گردآوری عواید داخلی اثرگذار می‌داند.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG