لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۱۰

حکومت افغانستان اظهارات مککین در مورد شبکۀ حقانی را بجا می‌داند


ارگ ریاست جمهوری افغانستان
ارگ ریاست جمهوری افغانستان

حکومت افغانستان می‌گوید که جامعه جهانی برای از بین بردن لانه‌های گروه‌های تروریستی به شمول شبکه حقانی باید دست به کار شود.

دواخان مینه پال یکی از معاونین سخنگوی رئیس جمهور روز یکشنبه به رادیو آزادی گفت که تروریزم خوب و بد ندارد و با این پدیده باید برخورد جدی و یکسان صورت گیرد.

آقای مینه پال می‌گوید: بسته شدن مراکز تروریستی در خاک پاکستان بسیار مهم است و حکومت افغانستان همواره بر آن تأکید کرده‌است.

دواخان مینه پال معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان
دواخان مینه پال معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان

وی افزود:

"برای اینکه منطقه مصون گردد و بخاطر تأمین امنیت جهانی در قدم نخست باید پاکستان خود در برابر گروه‌های اقدام کند که در خاک این کشور حضور دارند. در قدم دوم از جامعه جهانی خواهانیم تا بالای کشورهای که تروریستان در آن آموزش داده می‌شوند، مصون هستند و بخاطر حمله بالای کشور‌های دیگر منسجم می‌شوند، فشار بیاورد."

این در حالیست که جان مککین سناتور مطرح امریکایی بر این موقف افغانستان مُهر تائید گذاشته است که شبکه حقانی در پاکستان حضور داشته و حملات بر افغانستان را انجام می‌دهد.

این سناتوران پیشتاز امریکایی پس از سفر به افغانستان و پاکستان گفته است که شبکه حقانی در پاکستان بسیار فعال بوده و یک تهدید جدی است که باید به آن رسیدگی صورت گیرد.

جان مککین سناتور امریکایی
جان مککین سناتور امریکایی

آقای مککین گفته است که اطلاعات روشن و قانع کننده نشان می‌دهد که شبکه حقانی در پاکستان حضور و فعالیت داشته و در برابر این شبکه باید از سوی پاکستان اقدامات بیشتر شود.

مقامات افغان نیز پیش از این بارها بر اقدامات پاکستان در برابر شبکه حقانی و شبکه‌های تروریستی دیگر در این کشور تأکید ورزیده‌اند.

از سوی هم نصرالله ستانکزی کارشناس مسایل سیاسی افغان می‌گوید که حالا حکومت افغانستان باید از فرصت بوجود آمده استفاده بیشتر کرده و تلاش کند تا فشارها بر پاکستان افزایش یابد.

نصرالله ستانکزی کارشناس مسایل سیاسی
نصرالله ستانکزی کارشناس مسایل سیاسی

وی گفت:

"برای دولت افغانستان لازم است تا از این فرصت استفاده اعظمی بکند و اسناد و مدارک را که در مورد تجاوزات، مداخلات و اقدامات ضد انسانی از سوی پاکستان دارد برای دنیا بسپارد. از سوی دیگر حکومت افغانستان در این مبارزه باید با جهان همآهنگ شود و همگام حرکت بکند."

پیش از این محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان گفته است که تروریزم خوب و بد نداشته و پاکستان باید مراکز گروه‌های تروریستی در خاک‌اش را بسته کند.

آقای غنی در نشست وارسا نیز یکبار دیگر روی این موقف‌اش تأکید کرد.

محمد نذیر احمدزی یک عضو ولسی جرگه نیز می‌گوید که پاکستان با فشارهای جهانی روبرو بوده و راه دیگری بجز از مبارزه راستین در برابر گروه‌های تروریستی ندارد.

گزارش: نسیم شفق

XS
SM
MD
LG