لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۱

تجار افغان مقیم پاکستان در افغانستان سرمایه گذاری می‌کنند


صیام‌الدین پسرلی سخنگوی اتاق تجارت و صنایع افغانستان
صیام‌الدین پسرلی سخنگوی اتاق تجارت و صنایع افغانستان

مسئولین اتاق تجارت و صنایع افغانستان می‌گویند سرمایه گذاران افغان در آنسوی خط دیورند علاقه دارند تا حدود یک و نیم میلیارد دالر سرمایۀ خود را به افغانستان انتقال دهند.

این اتاق می‌گوید که پس از افزایش تنش‌ها میان افغانستان و پاکستان سرمایه گذاران افغان در ایالت‌های خیبر پشتونخواه و بلوچستان می‌‎خواهند فعالیت‌های خود را در این کشور متوقف ساخته و سرمایه خود را به افغانستان انتقال دهند.

صیام‌الدین پسرلی سخنگوی این اتاق روز یکشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت که سرمایه گذاران افغان بیش از ۲۴۰ شرکت در آنسوی خط دیورند داشته و حدود یک و نیم ملیارد دالر سرمایه گذاری کرده‌اند.

آقای پسرلی می‌گوید:

"در بخش‌های مختلف کار می‌کنند، حدود یک و نیم میلیارد دالر سرمایه گذاری در همین چند ساحه که عبارت از پشاور، بلوجستان، کویته و پشتونخواه کرده‌اند، ایشان تقاضا می‌کنند که دوباره به افغانستان بیایند چون اوضاع همین ساحات پاکستان وخیم شده و مشکلات برای تجار ایجاد شده‌است. این‌ها مجبور استند که ناگذیر به افغانستان بیایند."

آقای پسرلی همچنان افزود که این تاجران از حکومت افغانستان می‌خواهند تا در عرصۀ تأمین امنیت، تهیۀ زمین، توزیع جواز، پرداخت مالیات، برق و ایجاد زیر بنا ها برای‌شان سهولت‌ها را فراهم سازد.

بر اساس گزارش‌ها پس از درگیری میان نیرو‌های سرحدی افغانستان و پاکستان در تورخم، پولیس پاکستان دست به آزار و اذیت افغان‌ها زده و برای آنان مشکلات ایجاد می‌کند.

در این حال وزارت تجارت افغانستان می‌گوید، تا کنون سرمایه گذاران افغان که می‌خواهند از آنسوی خط دیورند سرمایه‌های شان را به کشور انتقال دهند خواست‌های شان را رسماً با آنان مطرح نکرده‌اند.

قوقندی: وزارت تجارت افغانستان در این زمینه حاضر به همکاری و ایجاد سهولت است.
قوقندی: وزارت تجارت افغانستان در این زمینه حاضر به همکاری و ایجاد سهولت است.

مسافر قوقندی سخنگوی این وزارت در صحبت با رادیو آزادی گفت که حکومت افغانستان برای تشویق و جلب سرمایه گذاری‌های داخلی و خارجی متعهد بوده و در این زمینه حاضر به همکاری و ایجاد سهولت است.

از سوی هم کارشناسان اقتصادی می‌گویند دولت باید در انتقال سرمایه تاجران و ایجاد سهولت‌ها برای آنان عملاً دست به کار شود.

عبدالله واحد یار کارشناس مسایل اقتصادی افغان می‌گوید حکومت افغانستان باید برای انتقال سرمایه‌های تجار افغان از پاکستان زمینۀ لازم را فراهم سازد.

واحدیار: حکومت افغانستان باید برای انتقال سرمایه‌های تجار افغان زمینۀ لازم را فراهم سازد.
واحدیار: حکومت افغانستان باید برای انتقال سرمایه‌های تجار افغان زمینۀ لازم را فراهم سازد.

آقای واحدیار می‌گوید:

"سرمایۀ که از پاکستان به افغانستان انتقال می‌یابد شکل سریع‌تر را دارد نسبت به اینکه یک سرمایه به شکل نورمال انتقال شود برای حکومت بکار است که برای آنان زمینۀ امنیت و زمینۀ تسهیلات بیشتر برای این تجار آماده بسازد انتقال سرمایه آن‌ها بسیار مهم است نه تنها برای حکومت افغانستان بلکه برای ارگان‌ها و رشد اقتصاد کشور مهم و مفید تمام می‌شود."

آقای واحدیار می‌افزاید، اگر حکومت افغانستان زمینۀ لازم را برای انتقال سرمایه‌های تاجران افغان از پاکستان مساعد نسازد ممکن آنان سرمایه‌های شان را به کشورهای دیگر مانند امارات متحده عربی، ترکیه و هند انتقال دهند.

گزارش: حمیرا الکوزی

مرتبط

XS
SM
MD
LG