لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۱۷

چیس: باقی‌ماندن عساکر امریکایی مشکل افغانستان را حل نمی‌کند


سارا چیس نویسنده و ژورنالیست امریکایی
سارا چیس نویسنده و ژورنالیست امریکایی

سارا چیس نویسنده و ژورنالیست امریکایی که در سال ۲۰۰۱ میلادی از افغانستان در مورد سقوط رژیم طالبان برای رادیوی ان. پی. آر امریکا گزارش میداد و بعد مدتی هم به حیث دستیار خاص در دفتر آدمیرال مایک مولن لوی درستیز امریکا کار کرده‌است، اینک به حیث کارشناس در موسسه کارنیگی برای صلح بین‌المللی کار می‌کند.

سارا چیس اخیراً در یک مصاحبه با رادیوی ان. پی. آر امریکا بزرگترین مشکل افغانستان را فساد اداری در این کشور خوانده، گفته است که باقی ماندن تعدادی از عساکر امریکایی در سال آیندۀ میلادی در افغانستان، مشکلات این کشور را حل نخواهد کرد.

در پاسخ به این سوال که ایالات متحدۀ امریکا حدود ۶۵ میلیارد دالر را بالای نیروهای امنیتی افغانستان مصرف نموده‌است و در حالیکه نقش نیروهای امریکایی بطور فزاینده کاهش می‌یابد تا نیروهای افغان مسئولیت بیشتر را به عهده بگیرند و به نظر می‌رسد که آنها هم با دشواری مواجه اند، بعد از این همه مصرف و گذشت زمان چرا؟ سارا چیس گفته است:

"من تصور می‌کنم این یک دشواری تکتیکی بنیادی نیست. اردو صرف یک وسیله در دست حکومت است، اگر حکومت کارا نبوده با مردم خود دشمن باشد، خیلی دشوار است که تصور کرد چطور اردوی آن خواهد توانست به یک سازمان منظم متعلق به آن دولت مبدل شود."

بارک اوباما رئیس جمهور ایالات متحدۀ امریکا گفته است که به عوض ۵۵۰۰ نظامی امریکایی که قرار بود تا اخیر سالجاری میلادی در افغانستان باقی بمانند، حدود ۸۴۰۰ نظامی این کشور در سال آینده در افغانستان باقی خواهند ماند.

سارا چیس که مدتی هم در افغانستان زندگی کرده‌است در پاسخ به این پرسش که افغان‌های که با وی در تماس اند، خواهان چگونه حضور امریکا در افغانستان اند، گفته است:

"اکثریت دوستان من خواهان حضور بیشتر، نه کمتر امریکا در افغانستان اند، ولی همۀ آنها موافق اند که این هسته و اساس مشکل نیست. آنها می‌گویند مشکل فساد اداریست، اگر اداره را درست نکنید، می‌توانید ۱۰۰ هزار، حتی یک میلیون عسکر بفرستید، اما هرگز امنیت را بدست نمی‌آورید."

سارا چیس در مصاحبه با رادیوی ان. پی. آر امریکا با ارایۀ مثال‌های مشخص از موارد فساد در پوسته‌های کنترولی، پولیس و اردوی ملی افغانستان گفته است، به نظر می‌رسد که اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان با ارادۀ خوب می‌خواهد با فساد اداری در افغانستان برخورد کند که باید از وی حمایت شود. اما به گفتۀ سارا چیس برای وی نباید چک سفید داده شود و نمی‌توان صرف ادعای هر کس را باور کرد.

XS
SM
MD
LG