لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۳

وزیری: داعش بعد از حمله بر نیروهای افغان در پی غنیمت سلاح نیست


محمد زمان وزیری قوماندان قول اردو ۲۰۱ سیلاب در شرق افغانستان
محمد زمان وزیری قوماندان قول اردو ۲۰۱ سیلاب در شرق افغانستان

قوماندان قول اردو ۲۰۱ سیلاب در شرق افغانستان می‌گوید، جنگجویان گروه دولت اسلامی یا داعش در افغانستان از دیگر جنگجویان مخالف متفاوت اند.

جنرال محمد زمان وزیری می‌گوید: جنگجویان گروه داعش همچون سایر جنگجویان مخالف پس از انجام عملیات در پی غنیمت سلاح و مهمات نیست. به این معنی که آنها خوب تمویل و تجهیز شده‌اند.

قوماندان قول اردوی ۲۰۱ سیلاب در شرق افغانستان می‌گوید، هر چند شمار جنگجویان گروه تندرو دولت اسلامی یا داعش در افغانستان اندک اند، اما آنها قادر به ادامۀ جنگ در این کشور می‌باشند.

جنرال محمد زمان وزیری که نبرد بر علیه گروه داعش را در مناطق سرحدی شرق افغانستان رهبری می‌کند، می‌گوید: آنها توانسته اند که از پیشروی این گروه در شرق افغانستان جلوگیری کنند.

جنرال محمد زمان وزیری در ادامه صحبت خود با خبرگزاری رویترز گفت: آنها پول زیاد دارند. اینکه چه کسی این پول‌ها را به آنها می‌دهد و چگونه بدست می‌آورند، او نمی‌داند.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، داعش در ولایت ننگرهار مراکز آموزشی نظامی دارد و تخمین می‌نماید که حدود ۲۰۰۰ جنگجوی این گروه در مناطق مرزی بین افغانستان و پاکستان فعالیت می‌کنند.

مقامات نظامی افغان و خارجی یگانه دلیل پیشرفت نیروهای نظامی افغان را حملات قوای هوایی افغان و خارجی بر ضد جنگجویان گروه داعش می‌دانند.

بارک اوباما رئیس جمهور امریکا از ماه جنوری امسال به قوای امریکایی در افغانستان اجازه داد تا حملات هوایی را بر ضد گروه داعش که خود را دولت خراسان می‌نامد، راه اندازی کنند.

جنرال جان نیکولسن قوماندان عمومی نیرو‌های مسلح امریکا و ناتو در افغانستان می‌گوید: حملات هوایی امریکا کمک کرده تا این گروه مناطق زیادی در ولایت ننگرهار را از دست بدهد.

محمد رادمنش معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان
محمد رادمنش معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان

همزمان با این، جنرال محمد رادمنش معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان در مصاحبه با رادیو آزادی حملات هوایی نیروهای خارجی را در جریان عملیات نظامی در ولایات ننگرهار، هلمند، کندز و بدخشان موثر خوانده گفت:

"جنگجویانی که با گروه تندرو دولت اسلامی یا داعش در سوریه و عراق ارتباط دارند، هیچ گاهی در افغانستان پیشرفت نداشته اند. گروه داعش در افغانستان از جنگجویان ناراض طالبان و دیگر گروه‌های مخالف تشکیل یافته اند."

جنرال محمد زمان وزیری و هم جنرال جان نیکولسن هر دو در اظهارات جداگانه در مورد حضور جنگجویان گروه داعش در امتداد سرحدات با پاکستان هشدار داده‌اند.

جنرال نیکولسن قوماندان عمومی نیرو‌های مسلح امریکا در افغانستان گفت که رهبری نظامی پاکستان هم در مورد حضور جنگجویان گروه داعش در امتداد با سرحدات افغانستان ابراز نگرانی کرده‌است. او گفت: اکثریت آنانی که در مناطق سرحدی پاکستان می‌جنگند، با گروه تندرو دولت اسلامی پیوسته اند.

XS
SM
MD
LG