لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۸

سلیم: کنفرانس بین‌المللی اسلامی در مورد صلح در جده دایر می‌شود


عطاالرحمن سلیم معاون شورای عالی صلح
عطاالرحمن سلیم معاون شورای عالی صلح

شورای عالی صلح افغانستان می‌گوید که در رابطه به صلح این کشور در آیندۀ نزدیک کنفرانس بین‌المللی کشورهای اسلامی را برگزار می‌کند.

این شورا می‌گوید، از هر راه ممکن تلاش می‌شود تا پروسه صلح در این کشور کامیاب گردد.

عطاالرحمن سلیم معاون شورای عالی صلح روز دوشنبه در جلسۀ استجوابیۀ ولسی جرگه گفت، برای جلب حمایت مردم به خصوص کشو‌رهای اسلامی در مورد صلح افغانستان کنفرانس بین‌المللی کشورهای اسلامی در شهر جدۀ عربستان سعودی دایر می‌گردد.

آقای سلیم افزود، علمای مشهور جهان در‌ این کنفرانس نظریات شان را در مورد ادامۀ جنگ در افغانستان بیان می‌کنند.

آقای سلیم می‌گوید:

"دو ماه بعد یک کنفرانس بسیار بزرگی از علمای جهان اسلام به ابتکار شورای عالی صلح و شورای علمای افغانستان در شهر جده با اشتراک شماری زیادی از علمای تمام جهان اسلام انشالله برگزار می‌شود."

آقای سلیم می‌افزاید، در حال حاضر بر‌ علاوۀ اینکه مذاکرات صلح با طالبان به تعویق افتاده از ۱۵ روز بدین‌سو این مذکرات با حزب اسلامی نیز به تعویق افتاد که به گفتۀ وی آن‌ها انتظار آغاز دوبارۀ این پروسه هستند.

​به گفته آقای سلیم، حکومت افغانستان با هیئت حزب اسلامی روی توافقنامۀ ۲۵ ماده‌ای به توافق رسیده‌اند اما طرف مقابل با بیشتر ساختن شرط‌ها از این پروسه عقب رفته‌است.

آقای سلیم در مورد این شرط‌ها جزئیات بیشتر ارائه نکرد.

سلیم: حکومت افغانستان با هیت حزب اسلامی روی ۲۵ ماده‌ به توافق رسیده‌ است.
سلیم: حکومت افغانستان با هیت حزب اسلامی روی ۲۵ ماده‌ به توافق رسیده‌ است.

شورای عالی صلح افغانستان در حالی بخاطر ختم جنگ در کشور، کنفرانس علمای جهان اسلام را برگزار می‌کند که پیش از این بسیاری از علمای جهان همواره روی پروسۀ صلح در افغانستان تاکید کرده اند.

از سوی هم شماری از کارشناسان امور تلاش‌های حکومت افغانستان در پیوند به صلح را ستایش کرده می‌گویند که پس از حمایت کشورهای غربی در نشست وارسا از پروسۀ صلح، حمایت کشورهای اسلامی از این پروسه ذهنیت‌ها را بخاطر آوردن صلح در کشور بیشتر می‌سازد.

محمد یوسف همت یک‌تن از‌ این کارشناسان در صحبت با رادیو آزادی گفت، در این اوآخر تلاش‌های مقامات افغان در رابطه به پروسۀ صلح بی‌سابقه بوده‌است.

آقای همت می‌گوید:

"در کنفرانس اسلامی جده، رهبری دولت افغانستان این توانایی را دارد که توجه کشورهای اسلامی را جلب کند، انشالله کشورهای اسلامی از سیاست افغانستان حمایت می‌کند من باور دارم که جهان اسلام هم به نفع صلح افغانستان قدم مثبت می‌گذارد ما از این سیاست دولت، با تمام قوت حمایت می‌کنیم و در پهلوی دولت خود هستیم."

آقای همت می‌افراید، اجماع کشورهای اسلامی و اروپایی در رابطه به صلح افغانستان می‌تواند بالای پاکستان فشار را بیشتر سازد تا آن کشور تعهدات‌اش را در این راستا عملی نماید.

این در حالیست که بر اساس اظهارات مقامات حکومتی افغانستان پاکستان به تعهدات‌اش در مورد صلح افغانستان عمل نکرده‌است.

نصیر احمد اندیشه معین اداری وزارت خارجه که در نشست استجوابیه ولسی جرگه حضور داشت گفت، حکومت افغانستان صداقت‌اش را در برابر پاکستان به جهان آشکار ساخت و در این مورد کارهای بیشتری را نیز انجام داده‌است.

آقای اندیشه می‌گوید، صداقت کابل در برابر اسلام‌آباد توجه بسیاری کشورها را جلب کرده‌است.

گزارش: فرشته ندا

XS
SM
MD
LG