لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۴۰

حامیان شورای ملی مقاومت خواهان سقوط رژیم ایران شدند


ترکی بن فیصل السعود سابق رئیس استخبارات عربستان سعودی
ترکی بن فیصل السعود سابق رئیس استخبارات عربستان سعودی

هزاران تن از حامیان شورای ملی مقاومت، گروه اپوزیسیون حکومت ایران در یک گردهمآیی بزرگ در فرانسه خواستار سقوط رژیم مذهبی حاکم در این کشور شدند.

در گردهمآیی طرفداران شورای ملی مقاومت ایران رئیس سابق پارلمان امریکا، والی سابق ایالت ویرمونت، رئیس سابق اداره اف بی آی، رئیس سابق اداره استخبارات عربستان سعودی و ۱۲ نماینده از کشورهای عربی و تعداد از مهمانان دیگر اشتراک کرده بودند.

اما مهم ترین بیانیه را شهزاده ترکی بن فیصل السعود سابق رئیس استخبارات عربستان سعودی ایراد کرد. کشوریکه در سال‌های گذشته روابط آن با ایران به شدت تیره شده و در ‌‌نهایت پس از حمله به اماکن دیپلوماتیک عربستان سعودی در تهران و مشهد، ریاض و برخی از متحدانش از جمله بحرین و سودان روابط خود با ایران را قطع کردند.

شهزاده ترکی بن فیصل السعود در سخنرانی خود در این محفل اعلان کرد که او هم می‌خواهد حکومت ایران سرنگون شود و گفت که مبارزه آنها علیه رژیم این کشور زود و یا دیر به هدف می‌رسد.

این بیانه ترکی بن فیصل السعود از سوی مخالفین حکومت ایران مورد استقبال قرار گرفت.

در این گردهمآیی در پهلوی السعود نمایندگان ۱۲ کشور عربی نیز صدای حمایت شان را از شورای ملی مقاومت ایران بلند کردند.

اما گفته می‌شود، چیزیکه از این اجلاس به بیرون رخنه کرد، موضوع مرگ مسعود رجوی رهبر شورای ملی مقاومت ایران است.

مسعود رجوی که رهبری سازمان مجاهدین خلق را بر عهده داشت، سال‌ هاست که در انظار عمومی ظاهر نشده و این موضوع به شایعاتی در مورد مرگ او دامن زده‌است.

رئیس پیشین سازمان اطلاعات عربستان، روز شنبه در تجمع شورای ملی مقاومت ایران در پاریس از مسعود رجوی با عنوان مرحوم یاد کرد.

اما جمشید اسدی یکی از کارشناسان امور سیاسی ایران در فرانسه در صحبت به رادیو آزادی گفت: مهم ترین خبر این نشست، دو بار اطلاق کلمه مرحوم به مسعود رجوی رهبر شورای ملی مقاومت ایران می‌باشد.

او گفت:

"به احتمال زیاد اشاره به از بین رفتن مسعود رجوی است. البته بعد در صفحه انترنتی مجاهدین خلق کلمه مرحوم گنجانیده نشده، اما حالا شاید در زبان عربی مرحوم در عین حال معنی آن را بدهد که کسی که رحمت به او واقع شده، بدون اینکه لزاماً از میان رفته باشد. این را من نمی‌دانم."

در این حال شاهین قبادی، سخنگوی سازمان مجاهدین خلق گفته که از اظهارات ترکی فیصل در مورد مسعود رجوی، سوء تعبیر و نتیجه‌گیری نادرست شده‌است.

ایران، سازمان مجاهدین خلق را یک گروه تروریستی می‌داند، امریکا و اتحادیه اروپا نیز پیشتر این گروه را تروریستی می‌دانستند، اما اتحادیه اروپا و سپس وزارت خارجه امریکا این گروه را از فهرست سازمان‌های تروریستی خارج کردند.

XS
SM
MD
LG