لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۲۵

کارتر: صلاحیت‌های جان نیکولسن افزایش یافته است


اشتون کارتر وزیر دفاع امریکا
اشتون کارتر وزیر دفاع امریکا

اشتون کارتر وزیر دفاع امریکا می‌گوید که کشور اش صلاحیت قوماندان عمومی نیروهای ماموریت حمایت قاطع در افغانستان را نسبت به هر زمان دیگر بیشتر کرده‌است.

آقای کارتر در سفر اش به افغانستان به روز سه شنبه در یک نشست خبری مشترک با رئیس جمهور غنی گفت که افزایش صلاحیت‌های جان نیکولسن برای بهتر شدن وضعیت در این کشور کمک می‌کند.

جان نیکولسن
جان نیکولسن

وی گفت:

"برای جنرال جان نیکولسن از طرف رئیس جمهور اوباما و من، صلاحیت بیشتر برای مقابله با تررویزم داده شده‌است، در کنار آن آقای نیکولسن می‌تواند در میدان‌های نبرد قوایش را بفرستد تا مانع خراب شدن وضعیت شوند و بتوانند دشمن را در مراحل اولی از بین ببرند و در گذشته هدایت طوری بود که باید آنان منتظر وضعیت می‌بودند و آن فیصله مفید نبود."

وزیر دفاع امریکا در سومین سفر اش به کابل گفت که هدف از سفر اش، بیشتر ساختن صلاحیت‌های قوماندان ماموریت حمایت قاطع در افغانستان، ادامه کمک‌های مالی و ادامه ماموریت نیروهای امریکایی تا سال ۲۰۱۷ میلادی در افغانستان است.

در کنار اعلام افزایش صلاحیت نظامیان خارجی در افغانستان در میدان‌های نبرد، روز شنبه هفته روان ایالات متحده امریکا و متحدان اش در نشست وارسا کمک‌های شان را به نیرو های افغان تا سال ۲۰۲۰ اعلام کردند.

از سوی هم رئیس جمهور غنی ضمن استقبال از ادامه حضور امریکا در افغانستان گفت که این تصمیم امریکا پیام واضح به مخالفان مسلح دولت دارد.

رئیس جمهور غنی گفت:

"تصمیم که ایالات متحده امریکا گرفت یک تصمیم برای افغانستان و آینده این کشور است، یک فضای اعتماد ایجاد شده و در عین حال پیغام واضح به کسانی و قوت‌های که صلح نمی‌خواهند داده شد که آرزوهای شانرا در میدان‌های نبرد بدست آورده نمی‌توانند."

شماری از آگاهان نظامی می‌گویند که دادن صلاحیت به سربازان خارجی در میدان‌های جنگ برای بهتر شدن وضعیت موثر است اما مشروط به اینکه این صلاحیت ها منجر به خود سری‌ها نشود.

شهنواز تنی وزیر دفاع اسبق افغانستان
شهنواز تنی وزیر دفاع اسبق افغانستان

شهنواز تنی وزیر دفاع اسبق افغانستان به رادیو آزادی گفت که عملیات‌های سربازان خارجی در افغانستان باید در هماهنگی با نیروهای افغان تنظیم شود.

"از لحاظ تکتیکی و از نگاه نظامی و اپراتیفی این مسئله برای جنگ اهمیت دارد اما از نگاه سیاسی این موضوع یک باریکی در افغانستان دارد."

از دو سال به این سو، نیروهای افغان به تنهایی مسئولیت تأمین امنیت کشور را به عهده گرفته اند و نیرو های خارجی نقش حمایوی و مشوره دهی به آنان را داشته اند.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG