لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۲۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۲۷

کشته شدن برهان مظفر وانی خشم مردم را در کشمیر برانگیخت


کشته شدن برهان مظفر وانی ده‌ها هزار تن را به جاده های کشمیر تحت کنترول هند کشانیده و تقاضای "آزادی" از هند را دوباره تازه ساخت.

زمانیکه نیروهای امنیتی هند کشتن برهان مظفر وانی رهبر ارشد شورشیان را یک پیروزی بزرگ علیه تندروان در کشمیر، در این منطقۀ مورد منازعه در همالیا خواندند، به نوشته آژانس خبری اسوشیتدپرس بطور روشن تصور عواقب آن را نمی‌کردند که خشم مردم بر انگیخته شده، روزانه تظاهرات صورت بگیرد و ده‌ها تن در جاده‌ها کشته شوند.​

کشته شدن برهان مظفر وانی ده‌ها هزار تن را به جاده‌ها کشانید و تقاضای "آزادی" از هند را دوباره تازه ساخت.

در نتیجۀ این برخورد ها حداقل ۳۲ تن در نتیجۀ برخورد ها کشته شده‌اند و شفاخانه‌ها در معالجۀ صد ها زخمی با دشواری مواجه‌اند.

هر روز موج تازۀ از اعتراض‌ها شکل می‌گیرد.
هر روز موج تازۀ از اعتراض‌ها شکل می‌گیرد.

هر روز این هفته موج تازۀ از اعتراضاتی با خود داشت که در آن جوانان سنگ پرتاب می‌کردند و اعتراض کننده‌گان با پتلون‌های کوبای و سرهای بسته و سرپیچی از قیودات گشت گذار با نیروهای هند مقابله می‌کردند، نیروهای که در برابر آن‌ها از مرمی‌های حقیقی و گاز اشک آور استفاده می‌کنند.

یک مقام ارشد هند که در عملیات ضد تروریزم نقش دارد، با خودداری از افشای نامش به آژانس خبری اسوشیتدپرس گفته‌است:

"ما انتظار این عکس‌العمل شدید عمومی را نداشتیم."

بر اساس اظهارات مقامات امنیتی و مردم محل، برهان مظفر وانی مانند سایر شورشیان ضد هند، بارها توسط باشنده‌گان قریه‌ها پنهان ساخته شده‌بود تا آنکه محل اخفایوی در جنوب کشمیر توسط عساکر کشف شد.

به نوشتۀ این آژانس، تعدادی زیاد از ۱۲ میلیون باشندۀ کشمیر به برهان مظفر وانی، جوان خوش قیافۀ ۲۲ ساله به مثابۀ یک قهرمان فولکلور می‌دیدند که شجاعانه با نیروهای‌ هند می‌جنگید، نیروهای که تعداد آن در این منطقۀ مورد منازعه به صدها هزار تن می‌رسد.

اکثر مردم کشمیر احساس می‌کردند که برهان مظفر وانی را از نزدیک می‌شناسند و پیشرفت او را در رده‌های حزب‌المجاهدین تعقیب می‌کردند.

مقامات هندی قیودات ۲۴ ساعتۀ را در منطقه تحت ادارۀ هند در کشمیر وضع کرده‌اند.
مقامات هندی قیودات ۲۴ ساعتۀ را در منطقه تحت ادارۀ هند در کشمیر وضع کرده‌اند.

جاوید مجتبی گیلانی جاوید (Javaid Mujtaba Gillani) رئیس پولیس کشمیر کشتن برهان مظفر وانی را بزرگترین پیروزی سالیان اخیر در برابر شورشیان خوانده‌است.

نریندرا مودی صدراعظم هند بعد از بازگشت از مسافرت به چهار کشور افریقایی، جلسۀ حکومت را در سطح عالی فراخواند تا شیوه‌های تحکیم دوبارۀ صلح را در آن منطقۀ مورد بحث قرار دهد.

مقامات هند قیودات بیست‌و چهار ساعته را در کشمیر تحت ادارۀ هند وضع کرده‌اند و حداقل دو هزار تن پرسونل اضافی نیروهای حراست قانون به‌ آن منطقه فرستاده شده‌است.

XS
SM
MD
LG