لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۵۴

نیکولسن: از صلاحیت‌های جدید تقریباً روزمره استفاده می‌شود


جنرال جان نیکولسن قوماندان نیروهای امریکایی
جنرال جان نیکولسن قوماندان نیروهای امریکایی

وزیر دفاع امریکا در یک تحول چشمگیر در جنگ افغانستان گفت نیروهای امریکایی در حملات بر طالبان از این بعد دست بازتر خواهند داشت.

وزیر دفاع امریکا طی بازدید غیر مترقبه اخیر خود از کابل گفت صلاحیت‌های گستردۀ را که رئیس جمهور باراک اوباما ماه گذشته تصویب کرد دست قوماندان نیروهای امریکایی در حملات بر شورشیان طالب را بازتر می‌سازد.

اشتون کارتر گفت صلاحیت‌های جدید به جنرال نیکولسن اجازه می‌دهد که از قوت‌های امریکایی و افغان به گونه فعالتر و مؤثرتر استفاده کند.

جنرال نیکولسن خود هم گفت که از این صلاحیت‌ها برای حمایت نیروهای افغان تقریباً روزمره استفاده می‌شوند.

کارتر: صلاحیت‌های به جنرال نکولسن اجازۀ استفاده فعالتر و مؤثرتر از نیروهای امریکایی و افغان را می‌دهد.
کارتر: صلاحیت‌های به جنرال نکولسن اجازۀ استفاده فعالتر و مؤثرتر از نیروهای امریکایی و افغان را می‌دهد.

این اظهارات که هژده ماه بعد از پایان مأموریت حربی ناتو در افغانستان صورت می‌گیرد نمایانگر یک تحول بزرگ درعملیات نیروهای امریکایی در افغانستان است.

یک مقام امریکایی به آژانس خبر رسانی رویترز گفته‌است که از ماه گذشته به این سو ده‌ها بار از این صلاحیت‌های جدید استفاده شده‌است.

بعد از اینکه رئیس جمهور امریکا پلان خروج قوای این کشور از افغانستان را تغییر داده گفت که ۸۴۰۰ سرباز امریکایی تا پایان سال جاری در این کشور خواهند ماند، وزیر خارجۀ امریکا ناگهانی از افغانستان بازدید کرد.

حدود ۳۰۰۰ سرباز این نیروها به نظامیان افغان مشوره خواهند داد و ۳۳۰۰ عسکر دیگر در میدان جنگ با نیروهای افغان کمک خواهند کرد.

جنرال نیکولسن گفت حدود ۴۰۰ سرباز اضافی دیگر در یک منطقۀ نزدیک به افغانستان مستقر خواهند شد تا در صورت ضرورت برای حمایت مأموریت ناتو به داخل افغانستان اعزام شوند.

قوماندان قوای امریکا و ناتو در افغانستان گفت ۲۱۵۰ سرباز دیگر عملیات در برابر تروریزم را به پیش خواهند برد.

امرخیل: روس‌ها یک نوع ارتباطات با طالبان قایم کرده‌اند.
امرخیل: روس‌ها یک نوع ارتباطات با طالبان قایم کرده‌اند.

کارشناس نظامی جنرال عتیق‎الله امرخیل در پاسخ به این سوال که چرا امریکا عساکر خود را یکبار دیگر به گونۀ گسترده درجنگ افغانستان دخیل می‎سازد گفت که این فیصله به شرایط اوضاع این کشور ارتباط می‎گیرد.

آقای امرخیل می‌گوید:

"نیروهای مسلح افغانستان در این اواخر تلفات زیادی دیده‌اند و یک خطر به وجود آمده که امکان دارد مخالفین دولت افغانستان این کشور را به یک مرکز تروریزم تبدیل کنند و این یک خطر بزرگ هم برای جهان است و هم برای امریکا. علت دوم این است که روس‌ها یک نوع ارتباطات با طالبان قایم کرده‌اند که از طریق ایران بوده که اگر این ارتباطات به تسلیح و پشتیبانی طالبان از سوی روسیه تبدیل شود امکان دارد افغانستان به یک ویتنام دیگر به امریکا شود."

قبل از این قوماندان قوای امریکا و ناتو در افغانستان تنها در صورت تقاضای کمک عاجل از سوی نیروهای افغان می‌توانست دستور حمله بر طالبان را صادر کند.

نیروهای افغان در هژده ماه گذشته اکثر عملیات را خود انجام داده‌اند ولی در جنگ‌های اخیر در ارزگان و میوند کندهار ازسوی نیروهای امریکایی کمک شده‌اند.

XS
SM
MD
LG