لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۰۵

ستانکزی: جنگجویان خارجی در تلاش سقوط ولسوالی ازر لوگر هستند


مقامات محلی لوگر می‌گویند، ده‌ها تن از جنگجویان خارجی برای انجام حملات گسترده بالای ولسوالی ازر این‌ ولایت، آماده‌گی می‌گیرند.

شماری از اعضای شورای ولایتی لوگر از یکجا شدن ده‌ها جنگجوی خارجی با طالبان مسلح در ولسوالی ازر این ولایت ابراز نگرانی کرده می‌گویند که این جنگجویان همراه با خانواده‌های شان در این ولسوالی جابجا شده‌اند.

حسیب‌الله ستانکزی عضو شورای ولایتی لوگر روز پنج‌شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت که حدود صد تن از جنگجویان عرب، چچینی و ازبک با طالبان محلی یکجا شده‌اند و تلاش دارند تا ولسوالی ازر را سقوط دهند.

آقای ستانکزی می‌گوید:

"شماری از جنگجویان خارجی و داخلی در این ولسوالی جابجا شده‌اند و می‌خواهند تا با طالبان محلی کمک کنند و برای یک حمله بزرگ در این ولسوالی برنامه ریزی می‌کنند و تلاش دارند تا این ولسوالی را به گونه کامل سقوط دهند."

ستانکزی: شماری از جنگجویان خارجی و داخلی برای یک حمله بزرگ در ولسوالی ازر برنامه ریزی می‌کنند.
ستانکزی: شماری از جنگجویان خارجی و داخلی برای یک حمله بزرگ در ولسوالی ازر برنامه ریزی می‌کنند.

آقای ستانکزی می‌گوید این جنگجویان از یک هفته بدین‌سو در ولسوالی ازر جابجا شده‌اند و اگر نیرو و تجهیزات بیشتر به این ولسوالی رسانیده نشود به گفته وی این ولسوالی به دست طالبان سقوط خواهد کرد.

پیش از این نیز در پیوند به فعالیت جنگجویان خارجی و داخلی در ولسوالی ازر ولایت لوگر، گزارش‌های وجود داشته‌استريا؛ اما حسیب‌الله ستانکزی عضو شورای ولایتی لوگر می‌گوید با وجود انجام عملیات‌های گسترده، هفتاد درصد خاک این ولسوالی زیر اداره طالبان قرار دارد.

از سوی دیگر، یک مقام محلی ولسوالی ازر که نمی‌خواهد از وی نام گرفته شود در صحبت با رادیو آزادی گفت شورای پشاور طالبان در پی سقوط این ولسوالی بوده و می‌خواهد تا در آنجا پایگاه ایجاد نماید.

پیش از این، حمیدالله حمید ولسوال ازر نیز در صحبت با رسانه‌ها گفته‌است که شماری از جنگجویان خارجی در این ولایت جابجا شده‌اند.

اما دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان تأکید می‌کند که لوای قول اردوی ۲۰۳ تندر، فعالیت‎های مخالفان مسلح را در این ولایت مهار کرده‎است.

وزیری: هر جاییکه دشمن توانش برسد آنجا تحرکات می‌داشته باشد.
وزیری: هر جاییکه دشمن توانش برسد آنجا تحرکات می‌داشته باشد.

آقای وزیری می‌گوید:

"هر جاییکه دشمن توانش برسد آنجا تحرکات می‌داشته باشد، اما این را برایتان وعده می‌کنیم که به این تلاش‌ها پیروز نخواهند شد به شمول ازر لوگر."

با این همه، عتیق‌الله امرخیل کارشناس نظامی در صحبت با رادیو آزادی، امنیت کابل را به ولایت‌های همجوار آن مرتبط می‌داند و بر تأمین امنیت ولایت لوگر نیز تأکید می‌ورزد.

امرخیل: امنیت ولایت کابل به ولایت‌های همجوار آن مرتبط است.
امرخیل: امنیت ولایت کابل به ولایت‌های همجوار آن مرتبط است.

آقای امرخیل افزود:

"لوگر در جنوب دروازه کابل شمرده می‌شود و دولت مکلف است باید توجه خاص به این ولایت داشته باشد، برای اینکه این مناطق نزدیک کابل و اما آسیب پذیر است."

ولسوالی ازر همسرحد با ولسوالی حصارک ننگرهار و ولسوالی خاک جبار ولایت کابل بوده و آقای امرخیل می‌گوید که نا امنی در این ولسوالی می‌تواند روی وضعیت کابل و ننگرهار نیز تأثیر گذار باشد.

این ولسوالی، با مناطق "تری منگل" و پاړه چنار خیبرپشتونخواه نیز ۲۶ کیلومتر سرحد مشترک دارد.

عتیق‎الله امرخیل کارشناس نظامی می‎گوید حکومت افغانستان باید در کنار ولسوالی ازر، به تأمین امنیت مناطق دیگری که از زیر اداره طالبان مسلح بیرون آورده شده‎است نیز توجه کند در غیر آن به گفته وی انجام عملیات‎های نظامی برای پس‎گیری مناطق از مخالفان مسلح سودی نخواهد داشت.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG