لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۰۹

جان کری روی حل نزاع سوریه با مقامات روسیه گفتگو می‌کند


جان کری وزیر خارج امریکا
جان کری وزیر خارج امریکا

وزیر امور خارجه امریکا وارد مسکو شد تا با مقامات روسیه روی حل نزاع سوریه گفتگو کند.

وزیر امور خارجه امریکا پیشنهاد همکاری بیشتر را در مبازره با گروه تندرو دولت اسلامی یا داعش در سوریه، به مقامات روسیه ارایه می‌کند.

جان کری در بدل همکاری‌های بیشتر در مبارزه بر ضد داعش، از مسکو و دمشق می‌خواهد روند انتقال قدرت سیاسی به سوی یک حکومت جدید در سوریه را آغاز کنند.

الیزابت ترودیو رئیس دفتر مطبوعاتی وزارت امور خارجه امریکا در واشنگتن به خبرنگاران گفت:

" مداخله نظامی قابل ملاحظه روسیه در سوریه برای تعیین سرنوشت این کشور مسئولیت بزرگی را به روسیه سپرده‌است. وزیر امور خارجه امریکا با مقامات روسیه روی این مسئله صحبت می‌کند. به باور ما زمان آن فرا رسیده تا جانب روسیه فیصله کند که برای رسیدن به اهداف خود در سوریه جدی است."

وزیر امور خارجه ایالات متحدۀ امریکا در این سفر دو روزه‌اش با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور و سیرگی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه گفتگو می‌کند.

اجندای گفتگوی وزیر امور خارجه امریکا را با مقامات روسیه، بحران داخلی سوریه یعنی سرنوشت بشار اسد و وضعیت در شرق اوکرایین تشکیل می‌دهد.

بر اساس گزارش واشنگتن پُست، جان کری در این دیدار خود همچنان فهرست پیشنهادها از سوی رئیس جمهور بارک اوباما در مورد چگونگی همکاری امریکا در مبارزه با گروه داعش و گروه موسوم به جبهه النصره مرتبط به شبکه القاعده را به جانب روسیه خواهد سپرد.

الیزابت ترودیو رئیس دفتر مطبوعاتی وزارت امور خارجه امریکا گفت:

"ما همچنان گفتیم که بدون قید و شرط به چنین دیپلوماسی که نتایج واقعی در پی نداشته باشد، نمی‌توانیم تعهداتی را بسپاریم. ما به آن تلاش‌های که اجندی دیگر دارند، پخته گی سیاسی داده نمی‌توانیم. وزیر امور خارجه امریکا برای ایجاد زمینه انتقال سیاسی در سوریه متعهد است. موقف ما در مورد بشاراسد تغییر نکرده‌است."

به نوشته واشنگتن پُست، جان کری به جانب روسیه پیشنهاد می‌کند که یک مرکز مشترک فرماندهی و کنترول نظامی را برای هماهنگی عملیات هوایی بر ضد گروه داعش در سوریه ایجاد کند.

روزنامه در ادامه می‌نویسد، در این مرکز برای بهبود هماهنگی مبارزه مشترک، نظامیان و کارمندان استخباراتی هر دو کشور، جابجا می‌شوند.

حکومت امریکا پیشنهاد کرده که این مرکز در اردن ایجاد شود.

قصر سفید پس از ورود جان کری به مسکو گفت: هر چند ایالات متحدۀ امریکا در عملیات بر ضد داعش در سوریه با نظامیان روسیه هماهنگی ندارد، اما در این قسمت از همکاری روسیه استقبال کرده‌است.

جان کری وزیر امور خارجه امریکا در این سفرش مقامات روسی را تشویق می‌کند تا برای معضله سوریه راه حل دایمی دریابند. اما قبل از این چنین تلاش‌های نتیجه نداده‌اند.

مارک تونر سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا گفت: جان کری یکبار دیگر برای دریافت راه حل به نزاع سوریه تلاش می‌کند.

وی افزود: وزیر امور خارجه در این ارتباط نظریات و پیشنهادات امریکا را با مقامات روسیه شریک می‌سازد.

XS
SM
MD
LG