لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۶

اردوی ترکیه «قدرت را در دست گرفت»؛ اردوغان: مردم به جاده ها بریزید


نیروهای اردوی ترکیه اعلام کرده اند که قدرت را در این کشور در دست گرفته اند. رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه اقدام این نظامیان را غیر قانونی خوانده و از مردم خواسته است که به جاده ها بریزند. اردوغان می گوید، کودتا کار گروهی کوچک از نیروهای ارتش است. او در یک «محل امن» از طریق تماسی تیلفونی «فیس تایم» از مردم ترکیه خواسته است تا به خیابان ها بریزند و در مقابل کودتا مقاومت کنند.

اما اردو گفته است برای برقراری حاکمیت قانون، دموکراسی و صلح قدرت را در این کشور در دست گرفته اند. ارتش ترکیه اعلام کرده است که «شورای صلح» قدرت را در این کشور در اختیار دارد.

گزارش ها حاکی است که اردو کنترول رادیو تلویزیون دولتی را در اختیار گرفته و بیانیه اش از این شبکه قرائت شده است. در بخشی از این بیانیه آمده است: برای دفاع از قانون اساسی، دموکراسی و حقوق بشر، حکومت قانون قدرت را در ترکیه در اختیار گرفتیم.

همچنین برخی از گزارش ها حاکی از به گروگان گرفته شدن برخی قوماندانان ارشد در مرکز فرماندهی اردو در انقره است.

تصاویر منتشر شده از استانبول حاکی از حضور نیروهای نظامی در سرک ها است و تردد بر روی هر دو پل تنگه بسفر را متوقف شده است.

همچنین برخی تصاویر از انقره نشان دهنده پرواز جت های جنگنده و هلیکوپترها در ارتفاع پایین و بر فراز پایتخت ترکیه است.

به گزارش سی ان ان ترک، اردو تلویزیون دولتی را نیز تصرف کرده است.

در این حال وزیر دفاع ترکیه از نیروهای اردو خواسته است که با نیروهای کودتاچی همکاری نکنند . وی به نیروهای نظامی که قدرت را در دست دارند هشدار داده است که مجازات خواهند شد.

جان کری، ‌وزیر امور خارجه آمریکا، در واکنش به رویدادهای در ترکیه ابراز امیدواری کرده است که «صلح، ثبات و تداوم» در ترکیه برقرار باشد.

XS
SM
MD
LG