لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۶

اجلاس ۳ جانبه در مورد مهاجرین افغان در پاکستان برگزار می‌شود


سید حسین عالمی بلخی وزیر مهاجرین و عودت کننده‌های افغانستان
سید حسین عالمی بلخی وزیر مهاجرین و عودت کننده‌های افغانستان

قرار است اجلاس سه جانبه افغانستان، پاکستان و کمشنری عالی سازمان ملل متحد هفته آینده در پاکستان برگزار شود.

انتظار میرود افغانستان در این اجلاس یک پلانِ عمل را در موردعودت مهاجرین افغان از پاکستان ارایه کند.

وزیر مهاجرین و عودت کننده‌های افغانستان می‌گوید که این پلان از سوی یک تیم متشکل از نمایندگان نهادهای دولتی افغانستان و موسسات بین‌المللی تهیه شده‌است.

سید حسین عالمی بلخی در مصاحبه با رادیو آزادی گفت که نشست سه جانبه میان افغانستان، پاکستان و کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان سه شنبه هفته آینده در پاکستان برگزار خواهد شد.

وی گفت:

" هفته آینده یک اجلاس داریم در پاکستان و این اجلاسِ سه جانبه است با پاکستان و کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان و این در ارتباط به مسئله مهاجرین است و بهبودی وضعیت در آنجا و در قسمت کسانی که در آنجا پناهنده استند کارت دارند و کارت های شان حالا برای شش ماه تمدید شده اما برای زمان بیشتر ضرورت دارد. مذاکرات ما با آنها ادامه دارد و از جانب دیگر تلاش ما این است که مهاجرین داوطلبانه به افغانستان عودت کنند."

آقای بلخی بر عودت داوطلبانه مهاجرین افغان از پاکستان تأکید کرد و افزود که حکومت افغانستان برای زمینه سازی در این قسمت تلاش می‌کند.

وی در مورد پلان عمل در خصوص عودت افغان‌های مهاجر از پاکستان جزییات نداد اما گفت که این پلان سپس در یک نشست دیگر همپیشکش و روی آن بحث خواهد شد.

وی گفت:

" سپس یک ماه بعد تر این پلان را در یک نشست که یک تعداد موسسات بین‌المللی و یک تعداد دونرها را ما دعوت می‌کنیم احتمالاً به میزبانی سویدن یک جلسۀ درین رابطه داریم. این جلسات هماهنگی ادامه دارد و به طور منظم آن را تعقیب می‌کنیم."

وزیر مهاجرین و عودت کننده‌های افغانستان در حالی از تلاش‌ها در راستای رسیدگی به مشکلات مهاجرین افغان در پاکستان و برگشت داوطلبانه آنها سخن می‌زند که به اساس گزارش‌ها به دنبال تنش‌های اخیر سرحدی در گذرگاه تورخم میان افغانستان و پاکستان، فشار بر مهاجرین افغان در پاکستان افزایش یافته است.

قرار بود که مدت اعتبار کارت‌های اقامت افغان‌های مهاجر در پاکستان در ختمماه جون به پایان برسد اما پاکستان این کارت‌ها را برای شش ماه دیگر تمدید کرد.

بر بنیاد گزارش‌ها، حدود سه میلیون مهاجر افغان در پاکستان به سر می برند و ازین میان یک میلیون و پنجصد هزار نفر ثبت و راجستر اند.

آقای بلخی در مورد برگشت افغان‌های مهاجر از کشورهای مختلف گفت که از آغاز سال جاری میلادی تا حال حدود یک صد و چهل و پنجهزار افغان عودت کرده‌اند.

به گفته وی در سال ۲۰۱۵ چهار صد و هفتاد و پنج هزار نفر عودت کرده بودند.

XS
SM
MD
LG