لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۱۹

وزیری: کار ثبت عساکر اردو توسط سیستم بایومتریک آغاز شده‌است


وزارت دفاع افغانستان می‌گوید که بر اساس دستور رئیس جمهور کار ثبت همه سربازان اردوی ملی را از طریق سیستم بایومتریک آغاز کرده‌است.

دولت وزیری سخنگوی این وزارت روز شنبه به رادیو آزادی گفت که سربازان خیالی در صفوف نیروهای اردوی ملی وجود ندارد اما بخاطر دقت و اطمینان هرچه بیشتر کمیته‌یی موظف شده تا همه سربازان اردوی ملی را ثبت سیستم بایومتریک نماید.

وی گفت:

"وزیر دفاع افغانستان صبح امروز بار دیگر امر کرد که بخاطر شفافیت هر چه بیشتر همه سربازان اردوی ملی ثبت سیستم بایومتریک گردند تا هیچ کس شک نکند که سربازان خیالی وجود دارند."

این اقدام وزارت دفاع پس از آن صورت می‌گیرد که محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان هفته گذشته در یک کنفرانس مشترک خبری با وزیر دفاع امریکا در کابل گفت که از موجودیت هر سرباز و پولیس در صفوف نیروهای امنیتی به جامعه جهانی اطمینان خواهد داد.

وزارت دفاع امریکا حدود پنج ماه پیش گفته بود که نمی‌خواهند برای هزاران سرباز خیالی در صفوف نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان معاش بپردازد.

پس از آن سیگار یا اداره سرمفتش امریکا برای بازسازی افغانستان نیز گفت که کابل و واشنگتن در باره ارقام نیروهای امنیتی و دفاعی افغان معلومات دقیق در دست ندارند.

سیگار ابراز داشته است که نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان هرگز به رقم معین آن یعنی ۳۵۲۰۰۰ (سه صدپنجاه و دوهزار) نرسیده است.

مثال خوبی نیروهای خیالی افغان در ولایت هلمند ثبت شده‌است، آقانور کینتوز قوماندان امنیه این ولایت گفته است که چهل درصد تشکیلات پولیس درهلمند خیالی است.

در این حال نجیب دانش معاون سخنگوی وزارت داخله درصحبت به رادیو ازادی گفت که بیشتری نیروهای پولیس ثبت سیستم بایومتریک شده اند و در صورت نیاز حاضراند آنان را دوباره ثبت نمایند:

نجیب دانش معاون سخنگوی وزارت داخله
نجیب دانش معاون سخنگوی وزارت داخله

"به پیمانه که اشاره می‌شود که افراد پولیس زیر سقف تشکیلاتی حضور نداشته و غایب هستند به مراتب کمتر از آن است که در گزارش‌ها گفته می‌شود."

اما کارشناسان نظامی می‌گویند که فساد و موجودیت نیروهای خیالی در صفوف نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان از مشکلات جدی می‌باشد.

محمد اسحاق اتمر یکی از این کارشناسان تأکید می‌کند که این موضوع بر فعالیت‌های نیروهای امنیتی افغان تأثیرات منفی داشته و نا امنی‌ها را گسترش می‌دهد.

وی گفت:

"شماری از پولیس خیالی وجود دارد و این سبب شده تا جنگ بگونه درست به پیش نرود. من فکر می‌کنم این یک دست آورد برای دولت خواهد بود اگر ارقام پولیس و سربازان خیالی را مشخص کند."

محمد اسحاق اتمر می‌گوید: برخی از مقامات بلند پایه حکومتی در همچو فسادها دست داشته و اگر چنین نباشد به گفته وی مسئولان محلی نمی‌توانند به تنهایی آن را انجام دهند.

آقای اتمر تأکید می‌کند که حکومت افغانستان باید هر چه زودتر از فساد در صفوف نیروهای امنیتی و دفاعی جلوگیری کند در غیر آن او می‌گوید که جامعه جهانی تعهدات‌اش در نشست وارسا را با افغانستان درست عملی نخواهد کرد.

نسیم شفق

XS
SM
MD
LG