لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۳۹

عرفان: امیدواریم تا روز دوشنبه اعضای کمیته مختلط معرفی شوند


هر چند قرار بود شنبه هفته گذشته کمیته مشترک شورای ملی روی فرمان تقنینی رئیس جمهور در زمینه اصلاحات انتخاباتی آغاز به کار کند، اما ولسی جرگه تا هنوز نتوانسته اعضایش را به این کمیته معرفی کند.

عرفان الله عرفان منشی دوم ولسی جرگه روز شنبه به رادیو آزادی گفت: هر چند در این مورد اختلافات موجود است اما آنان امید دارند که روز دوشنبه در این باره تصمیم نهایی گرفته شود.

وی افزود:

"برخی از اختلافات سبب شده که نتوانیم به کمیته مختلط اعضا تعیین کنیم، نتیجه آخرین امروز این شد که یک هیئت دیگر معرفی شود و من امیدوارم که این موضوع به روز دوشنبه نهایی شود و به روزهای سه و چهارشنبه بالای فرمان کار صورت گیرد."

وی گفت: در صورتیکه نتوانند اعضای این کمیته را معرفی کنند، بر اساس قانون فرمانی را که رئیس جمهور صادر کرده، نافذ خواهد شد.

این در حالیست که محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان روز گذشته در دیدار با تادامیچی یاماموتو نماینده خاص سر منشی سازمان ملل متحد برای افغانستان گفته است: پیش از آنکه شورای ملی به رخصتی تابستانی برود باید کمیته مشترک فرمان اصلاحات انتخاباتی را تصویب کند.

از سوی هم هیئت اداری مشرانو جرگه می‌گوید که برخی از اعضای ولسی جرگه بخاطر بقای کرسی شان نمی‌خواهند تا فرمان اصلاح نظام انتخاباتی تصویب شود.

حسیب الله کلیمزی معاون دوم مشرانو جرگه به رادیو آزادی گفت:

حسیب الله کلیمزی
حسیب الله کلیمزی

"عدم موافقت ولسی جرگه در اینست که آنان در اصل مخالف اصلاحات انتخاباتی اند، آنان به این باور اند که کمیسیون انتخابات قانونی است و کمیشنران مطابق قانون برای یک مدت تعیین شده گماشته شده‌اند. اما با تأسف بگویم که این عمل خلاف منافع ملی کشور است."

آقای کلیمزی همچنان از اعضای ولسی جرگه خواست که با آنان همکار شده و زمینه را برای برگزاری انتخابات فراهم کنند.

در همین حال فوزیه کوفی یک عضو ولسی جرگه روز شنبه در جلسه عمومی گفت که اگر ولسی جرگه باز هم فرمان اصلاح انتخاباتی را با تأخیر مواجه کند این مسئله ذهنیت مردم نسبت به کارکرد ولسی جرگه را منفی خواهد کرد.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG