لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۲۲

تجار هرات: قانون مالیاتی افغانستان باید اصلاح شود


شماری از تاجران در ولایت هرات هشدار می‌دهند تا زمانیکه قانون تازه مالیاتی افغانستان تعدیل و یا هم اصلاح نشود، حاضر به پرداخت مالیات به دولت نیستند.

اخیراً حکومت افغانستان قانونی را برای سرمایه گذاران و تاجران وضع کرده است که باید فعالیت‌های یکماهه خود را به دولت گزارش دهند اما تاجران می‌گویند: در صورتیکه حکومت افغانستان در این مورد تجدید نظرنکند، تاجران مجبور هستند تا سرمایه های شان را به خارج از افغانستان انتقال دهند.

ده‌ها تن از تاجران و سرمایه گذاران در ولایت هرات از قانون تازه مالیاتی افغانستان به شدت انتقاد می‌کنند، قانونی که به گفته شماری از این افراد دست و پای سرمایه گذاران را بسته است.

سعد خطیبی رئیس اطاق‌های تجارت و صنایع هرات هشدار می‌دهد تا زمانیکه این قانون تعدیل و یا اصلاح نشود تاجران و سرمایه گذاران حاضر به پرداخت مالیات به دولت نیستند.

اعتراض کنندگان نگران نافذ شدن قانون تازه مالیاتی هستند.

محمد عثمان انصاری رئیس اتحادیه صادر کنندگان هرات می‌گوید: آنان توان پرداخت جریمه‌های سنگین مالیاتی به دولت را ندارند و قانون تازه مالیاتی هم از سوی شان پذیرفتنی نیست.

این اعتراضات در حالی انجام می‌شود که قبل از این شرکت‌های تجارتی و سرمایه گذاران افغان فعالیت‌های کاری شان را سالانه یکبار به دولت گزارش می‌دادند اما حکومت افغانستان تصمیم گرفته است که از اینرو گزارشات شرکت‌های تجارتی به صورت ماهوار و ربع وار به دولت ارایه شود.

میریعقوب مشعوف کارشناس مسایل اقتصادی در ولایت هرات از حکومت افغانستان انتقاد می‌کند که در پانزده سال گذشته نتوانسته یک برنامه منظم اقتصادی و تجارتی را برای رشد صنعت و تجارت در افغانستان اجرا کند و از این میان مردم افغانستان بیشترین خسارات متحمل شده‌اند.

مسئولان در اطاق‌ تجارت و صنایع هرات می‌گویند: حکومت افغانستان قانون تازه مالیاتی را در اواسط سال ۱۳۹۴ آماده ساخته است و این موضوع در ماه حمل ۱۳۹۵ به اداره مستوفیت هرات مواصلت کرده‌است.

آنان می‌گویند: قانونگذاران مالیاتی افغانستان این موضوع را بدون در نظر داشت شرایط کنونی افغانستان آماده ساخته اند و این قانون بر اساس قوانین کشورهای غربی ساخته شده و در افغانستان کاربرد ندارد.

تاجران معترض همچنان حکومت افغانستان را متهم به عدم حمایت از سرمایه گذاران در افغانستان کرده هشدار داده‌اند در صورتیکه حکومت افغانستان در مورد قانون تازه مالیاتی تجدید نظر نکند تاجران سرمایه‌های شانرا به خارج از کشور انتقال خواهند داد.

گزارش: شاه پور صابر، هرات

XS
SM
MD
LG