لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۳۳

گاردین: اردوغان بی عیب نیست اما یک دیموکرات است


رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه
رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه

بیشتر روزنامه های جهان به کودتای نظامی شب شنبه در ترکیه پرداخته اند.

گاردین

روزنامه گاردین چاپ بریتانیا مطلب را تحت عنوان، "اردوغان باید بخاطر ترکیه در برابر میل خود به انتقام گیری مقاومت کند." نوشته است.

گاردین می‌نویسد، پس از این کودتا که در ترکیه انجام شد و موفق هم نگردید، رئیس جمهور این کشور باید یک سیاستمدار خونسرد شود نه اینکه آنرا برای پاکسازی نظامی و حمله بر دشمنان خود استفاده کند.

از زمانیکه رجب طیب اردوغان نخست صدراعظم و در حال حاضر رئیس جمهور ترکیه تعیین شد، بارها ادعا کرد که هدف توطئه قرار دارد و دشمنان او در پی سرنگونی حکومت وی اند.

روزنامه گاردین به اظهارات رئیس جمهور اردوغان پرداخته که پس از تلاش کودتا در ترکیه گفت، تلاش برای کودتا یک فرصت خدا داد برای پاکسازی مقامات نظامی بود و افراد مسئول به اشد مجازات روبرو خواهند شد.

گاردین در ادامه نوشته است که رجب طیب اردوغان در نزد رهبران غربی یک چهره محبوب نیست، او با ایالات متحده امریکا در مورد کُرد ها و سوریه، با اتحادیه اروپا در مورد مهاجرت های دسته جمعی، با کشور های عرب و اسرائیل در مورد تروریزم جهادی و با روسیه در مورد تخطی مرزی اختلافات دارد.

به گفتۀ روزنامه ممکن است که اردوغان مشکل ساز باشد اما ظهور یک دولت نظامی غیر منتخب در این کشور عضو ناتو به مراتب بدتر است، در حال حاضر یک روند همدردی و حمایت از رئیس جمهور ترکیه که پیش از این وجود نداشت به میان آمده است و در نهایت با آنکه رجب طیب اردوغان بی عیب نیست اما یک دیموکرات است.

گاردین می‌نویسد اکنون رئیس جمهور ترکیه می‌تواند از این لحظه بسیار نادر همبستگی برای انتقام از دشمنان و مخالفین خود استفاده کند اما روزنامه می‌گوید، بهتر است آقای اردوغان آرام برخورد کند نه اینکه یک ملت زخمی و شگفت زده را به ایجاد بی ثباتی و حتی بیشتر از آن بکشاند.

واشنگتن پُست

روزنامه واشنگتن پُست هم به وضعیت در ترکیه پرداخته و نوشته است که حکومت ترکیه کودتای یک دسته از مخالفین نظامی را که نهادهای دولتی و امنیتی را شب هنگام با جت های جنگی کوبید، شکست داد.

واشنگتن پُست در ادامه می‌نویسد: این اقدام توسط افسران سرکش و حامیان آنها مهم‌ترین چالش برای ثبات این کشور در چندین دهه بوده و ترس اینرا برانگیخت که یک متحد نزدیک امریکا می‌تواند دچار یک جنگ داخلی دراز مدت شود.

به گفتۀ روزنامه با آنکه رجب طیب اردوغان در میان بخش های از نهادهای امنیتی و دولتی و حتی احزاب مخالف از محبوبیت زیاد برخوردار است اما مسئولان کودتای شب شنبه فکر نمی‌کردند که او در میان جامعه اینقدر محبوب باشد که مردم را به سرک ها بکشاند.

به گفتۀ واشنگتن پُست، رجب طیب اردوغان از سیزده سال بدینسو دشمنان زیادی را برای خود حتی در اردوی کشورش ایجاد کرده است و از زمانیکه او در به اقتدار رسیده است صد ها افسر را به اتهام تلاش برای راه اندازی کودتا زندانی کرده است.

XS
SM
MD
LG