لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۳۳

ارگ: برای جلسه بعدی گروه چهار جانبه در مورد صلح برنامه نیست


ارگ ریاست جمهوری افغانستان
ارگ ریاست جمهوری افغانستان

مقامات افغان می‌گویند که برای مجلس بعدی گروه چهار کشور در رابطه با صلح افغانستان فعلا هیچ برنامه وجود ندارد.

هارون چخانسوری سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید گروه چهار کشور یعنی افغانستان، پاکستان، چین و ایالات متحده امریکا کدام پلان فوری برای احیای این جلسات ندارد چون دوره‌های قبلی این جلسات تا حال نتیجه نداده‌است.

اما آقای چخانسوری به رادیو آزادی اظهار داشت که جلسات این گروه طبق برنامه‌های خاص انجام می‌شود و فعلاً کدام موضوع و یا برنامۀ خاص دیده نمی‌شود که این چهار کشور گرد هم آیند.​

چخانسوری: در مورد ۱۶ موضوع توافق شده در جلسات چهار جانبه اقدامات صورت نگرفته است.
چخانسوری: در مورد ۱۶ موضوع توافق شده در جلسات چهار جانبه اقدامات صورت نگرفته است.

آقای چخانسوری می‌گوید:

"چون جلسات چهار جانبه در یک چهار چوب منظم بود و هیچ وقت برنامه نبود که جلسات بطور دایمی و منظم دایر شود. بر اساس موضوعات تصمیم گرفته می‌شد که جلسات دایر شود. چون برای فعلا موضوع خاصی نیست و یا پیشرفت‌ها در مورد ۱۶ موضوع که چهار جانب در آن امضا کرده بود اقدامات عملی در اکثر موارد آن صورت نگرفته، دیگر کدام تقسیم اوقات منظم که جلسات هفته‌وار است و یا ماه‌وار چنین چیزی نبود. اما ما نمی‌توانیم بگویم غیر فعال است، امکان دارد در آینده نزدیک موضوعات باشد و چهار جانب موافقه کنند و سر آن بحث نمایند."

شورای عالی صلح افغانستان هم اظهار می‌دارد که تلاش‌های صلح در کشور متوقف نشده و این شورا کار خود را ادامه می‌دهد.

سلیم: رفتن به پروسه صلح هیچ موانع ندارد.
سلیم: رفتن به پروسه صلح هیچ موانع ندارد.

عطاالرحمن سلیم معاون این شورا به رادیو آزادی اظهار داشت:

"شورای عالی صلح که به فرمان رئیس جمهور آغاز به کار کرده کما فی السابقه کار خود ادامه می‌دهد. رفتن به پروسه صلح هیچ موانع ندارد، ما کما فی السابق به کار خود ادامه دادیم و ادامه می‌دهیم."

هارون چخانسوری سخنگوی رئیس جمهور اشرف غنی گفت دلیل توقف در جلسات گروه چهار جانبه اینست که موافقت ترتیب شده توسط گروه چهار جانبه جامه عمل پوشانده نشده‌است.

آقای چخانسوری افزود:

"شما ببینید در جلسات چهار جانبه واضحاً سر ۱۶ مورد بحث شد و تفاهم شد که بعضی اقدامات عملی صورت بگیرد که اقدامات عملی صورت نگرفته در اکثر موارد و یا در تمام موارد که گفتگو با مخالفین بود، با طالبان بود که به اصطلاح بیایند و اقدامات عملی علیه کسانی که در پروسه صلح شامل نمی‌شوند، در آن عرصه‌ها اقدام نشده و آن‌ها تا حال در آنجا هستند و اقدامات صورت نگرفت."

آقای چخانسوری می‌گوید افغانستان هنوز هم از حملات تروریستانی رنج می‌برد که از پاکستان عمل می‌کنند و در آنجا حمایت می‌شوند.

XS
SM
MD
LG