لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۰۸

خوگیانی: داعش در ولسوالی کوت تحت قومانده "ISI" می‌جنگد


مقامات ولایت ننگرهار می‌گویند، اکثر جنگجویان داعش که در ولسوالی کوت ننگرهار فعالیت دارند پاکستانی بوده و تحت قومانده اداره استخبارات پاکستان می‌جنگند.

گفته می‌شود اسنادی به دست آمده از جنگجویان کشته شدۀ داعش در ولسوالی کوت ننگرهار و مناطق دیگر این ولایت نشان می‌دهند که اکثر این افراد از پاکستان اند.

مقامات ولایت ننگرهار در حالی این موضوع را ابراز کرده‌اند که بر اساس گزارش‌ها اتباع پاکستان مستقیماً تحت قومانده "آی، اس، آی" در چوکات جنگجویان داعش در ولایت ننگرهار فعالیت دارند.

عطاالله خوگیانی سخنگوی والی ننگرهار
عطاالله خوگیانی سخنگوی والی ننگرهار

عطاالله خوگیانی سخنگوی والی ننگرهار در صحبت با رادیو آزادی گفت:

"در ننگرهار اکثراً در ولسوالی اچین، در مربوطات ولسوالی کوت یا در مربوطات هسکه مینه زمانیکه افراد مسلح داعش کشته می‌شوند و اسنادی آن‌ها به دست می‌آید یا زمانیکه زنده دستگیر می‌شوند از اسناد آن‌ها بر می‌آید که باشنده‌گان مرکزی ایجسنی پاکستان اند. معلومات استخباراتی ما هم نشان می‌دهند که اکثر جنگجویان داعش از پاکستان آمده و در اینجا می‌جنگند."

سخنگوی والی ننگرهار این را هم ابراز داشت که در جمع این جنگجویان داعش در ننگرهار اتباع تاجکستان هم شامل اند که بعد از آموزش در پاکستان به افغانستان آمده‌اند.

وی گفت:

"از کشورهای مختلف مثل تاجکستان و دیگر کشورها. اتباع این کشورها به پاکستان می‌آیند و در آنجا در حلقات داعش جذب شده و برای جنگ در افغانستان مخصوصاً در ننگرهار آماده می‌شوند."

این بیانات مقامات ولایت ننگرهار در حالی گفته شده‌است که رسانه‌های بین‌المللی از قول مقامات ننگرهار گزارش داده‌اند که ۳۰ درصد خاک ولسوالی کوت تحت کنترول تندروان داعش قرار دارد.

این گزارش‌ها از حضور تندروان خارجی در حلقات داعش نیز خبر داده بر اساس معلومات مقامات محلی می‌گویند، تندروان از کشورهای عربی، روسیه، چیچنیا و تاجکستان در حلقه داعش در ننگرهار فعالیت دارند.

همچنان گفته شده‌است بیش از ۵۰۰ خانواده از اثر درگیری‌های شدید چند روز گذشته در ولسوالی کوت فرار کرده‌اند ولی سخنگوی ولایت ننگرهار می‌گوید، شماری ازین بی‌جا شده‌گان با بهتر شدن اوضاع امنیتی به خانه‌های‌ شان برگشته اند و هم کمک‌های نقدی و غذایی به آن‌ها از سوی ادارات محلی و حکومت مرکزی صورت گرفته‌است.

گروه داعش حدود ۱۵ ماه قبل در ولسوالی شینوار ولایت ننگرهار سر بلند کرده و در مدت اندک فعالیت‌اش را در ولسوالی‌های اچین، سپین غر، نازیان، هسکه مینه، کوت و بتی کوت این ولایت گسترش داد.

از سوی هم وزارت دفاع افغانستان می‌گوید، با آنکه این ولسوالی‌ها بطور کامل از حضور داعش پاک نشده اما می‌گوید، مناطقی که قبلاً تحت کنترول داعش قرار داشت در نتیجۀ عملیات مشترک نیروهای امنیتی افغان آزاد ساخته شده‌است.

در همین حال مقامات محلی ولایت ننگرهار با تائید این مطلب می‌گویند که که در نتیجه عملیات نیروهای امنیتی افغان تحت نام (شاهین سیزده) به ده‌ها تن از جنگجویان گروه داعش تلفات وارد شده است.

آنان می‌گویند در مناطق که از حضور داعش تصفیه می‌شود، مردم عام در چوکات قیام کننده‌گان جابجا گردیده و حکومت آنان را از لحاظ مالی و نظامی به گونه کامل تجهیز می‌کند.

XS
SM
MD
LG