لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۲۸ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۲۸

حمیدی: زنان هنوزهم مشارکت مساوی در تصمیم گیری‌ها ندارند


یافته های گزارش نظارتی شبکه زنان افغان در مورد تطبیق پلان عمل ملی افغانستان پیرامون قطعنامه ۱۳۲۵ نشان می‌دهد که تطبیق پلان عمل ملی در پیوند به توانمند سازی و رسیدگی به نیازمندی‌های زنان افغان بگونه لازم عملی نشده‌است.

اعضای این شبکه روز دوشنبه حین نشر یافته های این گزارش گفتند در حالیکه پلان عمل ملی افغانستان روی نقش موثر زنان در روند تصمیم گیری حکومت تأکید دارد اما در زمینه فیصدی زنان در برابر مردان بگونه چشمگیر کم است.

سمیرا حمیدی رئیس هیئت مدیره شبکه زنان افغان در مورد گفت:

"ما هنوز هم آن مشارکت مساوی زنان را نداریم این خودش یک چالش در قسمت مشارکت است، یافته ما این است که بیشتر استخدام زنان به اساس تصامیم سیاسی و تقسیم قدرت بود، کمتر به اساس ظرفیت، توانایی و تجربه کاری زنان بوده که این مشارکت قابل لمس زنان را نشان نمی‌دهد."

اعضای شبکه زنان افغان از حکومت خواهان باز نگری افزایش حضور سی درصدی زنان در سطوح مختلف حکومت شدند.

قطعنامه ۱۳۲۵ شورای امنیت سازمان ملل یکی از اسناد مهم بین‌المللی بشمار می‌رود که جایگاه مشارکت زنان را در تصمیم گیری مشخص نموده و از دولت‌ها می‌خواهد تا برای تقویت هرچه بیشتر آنان تلاش نماید.

به اساس معلومات شبکه زنان افغان، نخستین پلان عمل ملی در رابطه به تطبیق قطعنامه ۱۳۲۵ در بخش زنان، صلح و امنیت سال گذشته توسط رئیس جمهور غنی تصویب و به معرض اجرا گذاشته شد.

اما اعضای شبکه زنان افغان می‌گویند که این پلان در اکثر ادارات مربوط بگونه که لازم بود تطبیق نشده و نقش رهبری کننده زنان رشد بطی داشته است.

این در حالیست که هم اکنون در افغانستان چهار زن منحیث وزیر، چند تن سفیر و برخی هم در داخل کشور به صفت معاونین مصروف کار هستند.

در عین حال سیما سمر رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می‌گوید که زنان افغان نیاز به پلان قابل تطبیق با تعهد سیاسی دارند.

سیما سمر رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان
سیما سمر رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان

وی افزود:

"ما پلان را کار داریم که زندگی خواهران ما را در کنج و کنار این کشور تغییر بدهد، ما پلان را که ما می‌گویم (شه کوی بد مه کوی) این چنین پلان را کار نداریم، پلان را می‌خواهیم که قابل تطبیق باشد برایش بودجه بوده و تعهد بودجه باشد که از نگاه سیاسی تعهد به اقدام داشته باشد."

از سوی هم مسئولین وزارتهای خارجه، زنان و داخله افغانستان گفتند که در یک سال گذشته اقدامات زیادی را برای توانمند سازی و مشارکت زنان در حکومت انجام داده و این تلاش‌های شان همچنان ادامه خواهد داشت.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG